29 kwietnia br. odbyło się spotkanie Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
W pierwszej części spotkania poruszono tematy związane z powrotem uczniów do nauki stacjonarnej, oraz programami MEiN dotyczącymi wsparcia uczniów po powrocie do szkoły.
W kontekście tej dyskusji zarówno przedstawiciele JST jaki i strony związkowej wskazali, że przed uruchomieniem środków z rezerwy, w której zaplanowano dodatkowe 187 mln zł na zajęcia wspomagające, należałoby dać czas na rozeznanie jakie są potrzeby uczniów w tym zakresie. Jest to istotne szczególnie w kontekście przygotowania takiej oferty zajęć wspomagających, która będzie adekwatna do problemów, które się pojawiły ale też efektywności opracowanego mechanizmu.
Stąd też za najbardziej celową uznano elastyczność w tym zakresie. Tak aby organy prowadzące, dyrektorzy i nauczyciele mogli sami zdecydować czy w ich ocenie wsparcie powinno zostać udzielone jeszcze w tym roku szkolnym, czy też w kolejnym.
Poza uchwaloną ustawą, zwiększającą rezerwę części oświatowej subwencji ogólnej na opisywany powyżej cel i skrótowym omówieniem założeń proponowanych rozwiązań, nie zostały przedstawione żadne szczegóły, ponieważ MEiN pracuje nad projektem rozporządzenia. Projekt opisze sposób w jaki powinny zostać zorganizowane zajęcia wspomagające a wraz z nim udostępniona ma zostać aplikacja, która usprawni proces aplikowania o środki z Kryterium rezerwy na realizację zajęć wspomagających.
W drugiej części spotkania Minister Przemysław Czarnek zaskoczył zebranych (chociaż nie do końca było to zaskoczenie, ponieważ dzień wcześniej w mediach pojawiły się już niepełne informacje na ten temat) informacją, że MEiN prowadzi gruntowne analizy w zakresie wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego czy też czasu pracy.
W najbliższych dniach, a na pewno przed kolejnym spotkaniem Zespołu, które zaplanowano na 18 maja br. wszystkie materiały i analizy zostaną przekazane członkom Zespołu.
W swej wypowiedzi Pan Minister zasygnalizował jedynie następujące zagadnienia, które między innymi będą podlegały dalszym pracom:
- uzależnienie wynagrodzenia nauczycieli od minimalnego wynagrodzenia za pracę lub średniej krajowej;
- odejście od średnich ale z przeznaczeniem środków na podwyżkę wynagrodzenia zasadniczego;
- likwidacja świadczenia na start i wzrost wynagrodzenia nauczycieli rozpoczynających pracę;
- podwyższenie pensum o 2h i zwiększenie wynagrodzenia dla tych, którzy się na to zdecydują;
- kwestia zajęć dodatkowych, które obowiązkowo realizowaliby nauczyciele przedmiotów;
- uproszczenie awansu zawodowego poprzez zmniejszenie liczby stopni oraz uproszczenie i odbiurokratyzowanie zawodu nauczyciela;
- kwestia emerytur stażowych.
Powyższe tematy będą przedmiotem obrad kolejnego posiedzenia Zespołu, które ma odbyć się stacjonarnie i każda z organizacji ma wydelegować po dwóch przedstawicieli.
O dalszych pracach będziemy na bieżąco informować.