Powstała Rada Dzieci i Młodzieży

Powstała Rada Dzieci i Młodzieży fotolia.pl

Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej powołała członków Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy MEN.

Chcę, byście byli partnerami do różnego rodzaju projektów. Liczę na wasz głos doradczy – powiedziała minister Anna Zalewska podczas uroczystości nadania aktów powołania do Rady. Będziemy się spotykać cyklicznie, czekam na wasze pomysły, ale też uwagi – dodała Anna Zalewska.

Powołania z rąk minister edukacji odebrało 32 uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Zostali oni wybrani spośród 266 osób, którzy zgłosili swój udział w Radzie.

Pomysł utworzenia Rady Dzieci i Młodzieży zrodził się tuż przed 1 czerwca. Podczas XXII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, szefowa MEN powiedziała młodym parlamentarzystom Sejmu Dzieci i Młodzieży, że decyzją premier Beaty Szydło powoła taką Radę przy MEN. Chętni do udziału w radzie musieli wypełnić formularz zgłoszeniowy, podać swoje dane oraz uzasadnić, dlaczego to właśnie oni powinni zostać jej członkami. Wyłoniono 16 członków rady (po jednym z każdego województwa) i ich 16 zastępców.

Rada ma charakter konsultacyjny. Zadaniem Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej jest wyrażanie opinii, w tym przedstawianie propozycji w kwestiach dotyczących dzieci i młodzieży, a także tych związanych z planowanymi zmianami.

Kadencja Rady trwa jeden rok. Posiedzenia Rady będą zwoływane przez Ministra Edukacji Narodowej. Rada będzie wyrażała opinie i wypracowywała propozycje na posiedzeniach, jak i w trybie korespondencyjnym.

1 października odbyło się również pierwsze posiedzenie Rady. Minister Anna Zalewska przedstawia członkom planowany harmonogram posiedzeń. Podczas spotkania wybrano przewodniczącego Rady. Został nim Adam Janczewski.

Młodzi ludzie w trakcie obrad dziękowali za powołanie Rady, bo od wielu lat głos młodzieży nie był słuchany. W trakcie obrad opowiadali o sobie, swojej edukacji, osiągnięciach pozaszkolnych czy też działalności społecznej. Zgłaszali swoje oczekiwania wobec systemu edukacji, ale też śmiało mówili co im przeszkadza i co jest złe w edukacji. Zgłaszali uwagi, żeby szkoła była bardziej otwarta, uczyła umiejętności praktycznych.

Mówili, że w wielu sytuacjach szkoła nie uczy kreatywności i praktycznej wiedzy. Umiejętności te zdobywają ucząc się poza szkołą, działając społecznie. Uważają, że to się musi zmienić. Zgłaszali także uwagi co do sposobu uczenia historii w szkołach. Jeden z członków rady, kończący edukację na poziomie ponadgimnazjalnym powiedział, że nigdy w szkole nie uczył się  historii najnowszej. To, co wie o naszej historii współczesnej wie z mediów lub z informacji od znajomych.

Nie zabrakło pytań i opinii na temat proponowanych zmian w edukacji. Młodzież pytała o strukturę szkół, sytuację nauczycieli w nowej strukturze. Jak również o kształt egzaminów i naukę poszczególnych przedmiotów. Zwracali uwagę, że w obecnym systemie w wielu szkołach ponadgimnazjalnych nie są przygotowywani do matury, czy na egzaminy na studia. Żeby dostać się na studia, muszą dłuższy czas korzystać z korepetycji.

Młodzi ludzie przyjechali do MEN z ciekawymi pomysłami. Minister Anna Zalewska słuchała ich pomysłów, jednocześnie prosząc m.in. o opinie i rekomendacje dotyczące konsultowanych projektów ustaw.

Członkowie Rady, oprócz nauki w szkole, bardzo aktywnie angażują się w działalność pozaszkolną i wolontariacką. Niektóre przykłady ich działalności:

Założyciel „Wolontariatu dla Sybiraka”, współorganizator spotkań „Żywej historii” w szkołach i dla mieszkańców, współorganizator zbiórki „Rodacy Bohaterom 2015”, wolontariusz w świetlicy „Caritas”, „Szlachetna Paczka”, „Paczka dla Polskiego Kombatanta na Kresach”, sędzia koszykarski, wolontariusz w Mazowieckim Stowarzyszeniu Pracy dla Niepełnosprawnych „De Facto” na rzecz uczniów niewidomych, animator w niepublicznym przedszkolu, pomysłodawca i redaktor naczelny pierwszej w Polsce profesjonalnej gazety tworzonej przez uczniów „Geniusz”, współorganizator akcji „Piękno polskiego języka”, strażak-ochotnik, wolontariusz w rodzinnym domu dziecka.

Źródło: men.gov.pl

Śr., 5 Prn. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun