Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Niesprawiedliwy podział pomocy - zamknięte szkoły

Niesprawiedliwy podział pomocy - zamknięte szkoły fotolia.pl

Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę, że niesprawiedliwy podział pomocy materialnej spowodował zamknięcie wielu nowych polskich szkół w Irlandii. Efekt? Wiele polskich dzieci przestaje mówić, czytać, pisać, myśleć w języku ojczystym. Problem dysproporcji w podziale środków przeznaczanych na edukację polskich dzieci istnieje również w Japonii.

W listopadzie 2015 r. Marek Michalak zwracał uwagę Ministerstwa Edukacji Narodowej, że zapewnienie polskim dzieciom możliwości nauki języka ojczystego za granicą powinno być jednym z priorytetów współpracy z Polonią i Polakami. Z informacji napływających do Rzecznika Praw Dziecka wynika, że w Irlandii ta zasada nie jest przestrzegana. Wskutek niesprawiedliwości w podziale pomocy materialnej ze strony resortu edukacji wiele nowych polskich szkół musiało zostać zamkniętych, a w konsekwencji - wiele polskich dzieci przestaje mówić, czytać, pisać, myśleć w języku ojczystym.

Z informacji przekazanych RPD przez Zarząd Stowarzyszenia Polonijnego Razem, wynika, że rażące dysproporcje w finansowaniu edukacji występują również w Japonii (jeszcze większe niż w Irlandii). Z danych wynika, że w latach 2012-2015 Szkoła im. J. Korczaka przy Ambasadzie RP w Tokio otrzymała 2 124 473 jenów, czyli ponad 94% środków, pomimo mniejszej liczby dzieci, podczas gdy Klub Malucha i Polonijna Szkoła Sobotnia przy Stowarzyszeniu Polonijnym RAZEM w tym samym czasie otrzymały łącznie 137 000 jenów.
W odpowiedzi na wystąpienie RPD z 2015 r. MEN poinformował, że problemem dokładnie zajmuje się Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

To spodowało, że 23 marca 2016 r. Marek Michalak wystąpił do Ministra Spraw Zagranicznych Witolda Waszczykowskiego o zbadanie przedstawionego problemu i zajęcie stanowiska w sprawie. RPD chce również wiedzieć, czy MSZ analizowało zjawiska i procesy zachodzące w środowiskach Polonii i Polaków za granicą, w celu dostosowania polityki edukacyjnej Państwa do potrzeb tych środowisk, czy środowiska polonijne zgłaszały problem dysproporcji w podziale środków przeznaczanych na edukację polskich dzieci w szkolnych punktach konsultacyjnych oraz w szkołach społecznych, jakie wnioski wynikają z analizy problemu oraz czy obecne uregulowania odpowiednio zabezpieczają prawidłowy podział środków, a także, czy planowane są działania ukierunkowane na wprowadzenie zmian w systemie, w celu proporcjonalnego wspierania wszystkich szkół?

Źródło: brpd.gov.pl

Wt., 29 Mrz. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun