Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zgłoszenie a milczące załatwienie sprawy – i dopuszczalność wznowienia

Zgłoszenie a milczące załatwienie sprawy – i dopuszczalność wznowienia fotolia.pl

W tytułowej kwestii wypowiedział się ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, który szukał odpowiedzi na pytanie: czy tryb przewidziany w art. 30 ustawy – Prawo budowlane stanowi „milczące załatwienie sprawy”, o którym mowa w rozdziale 8a Kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż od tego zależała dopuszczalność wznowienia postępowania. WSA – odmiennie od Wojewody – udzielił pozytywnej odpowiedzi co do zastosowania milczącego załatwienia sprawy. Dlaczego?

Po pierwsze Sąd nie zgodził się z twierdzeniem Wojewody, według którego: „Przyjęcie interpretacji, że we wszystkich sytuacjach, w których przepisy prawa materialnego uprawniają organ administracji publicznej do załatwienia sprawy indywidualnej bez wydania decyzji należy stosować przepisy k.p.a., czyniłoby zbędnym przepis art. 122a § 1 k.p.a.”. W tym zakresie zdaniem WSA istotna jest bowiem wykładnia systemowa – z dniem 1 czerwca 2017 roku wprowadzono cały rozdział regulujący milczące załatwienie sprawy, a z treści art. 122a § 1 k.p.a. wynika, że musi istnieć przepis szczególny wprowadzający tego rodzaju zakończenie sprawy administracyjnej. Wreszcie, jak przypomniał Sąd, o ile wcześniej w Kodeksie postępowania administracyjnego brak było uregulowań dotyczących milczącego załatwienia sprawy, to jednak z systemowej wykładni art. 122a § 1 k.p.a. wynika, że do takich spraw stosuje się przepisy kolejno po nim następujące, tj. wszystkie przepisy rozdziału 8a k.p.a.

Drugi argument przemawiający zdaniem Wojewody przeciwko uznaniu, że art. 30 Prawa budowlanego jest przepisem szczególnym w rozumieniu art. 122a § 1 k.p.a., to brak odesłania w przepisach Prawa budowlanego do art. 122a k.p.a. W argumentacji Wojewody zwrócono uwagę, że w art. 34 ust. 12 ustawy – Prawo przedsiębiorców takie odesłanie się znajduje. Ten sposób rozumowania był według WSA wadliwy – ze względu na to, że skoro w art. 122a k.p.a. stwierdza się, iż „Sprawa może być załatwiona milcząco, jeżeli przepis szczególny tak stanowi” to należy uznać, że wystarczające jest samo istnienie takiego przepisu szczególnego. Zdaniem Sądu nie można przyjąć, że warunkiem zastosowania rozdziału 8a k.p.a. jest powołanie się wprost na te przepisy. Taka wykładnia nie znajduje żadnego uzasadnienia. Na marginesie Sąd wskazał, że o ile tryb przewidziany w art. 30 Prawa budowlanego funkcjonuje od kilkudziesięciu lat, to Prawo przedsiębiorców weszło w życie wiele miesięcy po zmianie Kodeksu postępowania administracyjnego. Należałoby oczekiwać od ustawodawcy, że regulacja tych samych trybów postępowania będzie wyglądać w ten sam sposób, niemniej jednak z faktu, że w jednej ustawie odwołano się wprost do rozdziału 8a k.p.a. nie można wnioskować, że inne przypadki, niezawierające takiego odwołania, nie stanowią milczącego załatwienia sprawy – orzekł WSA.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 30 listopada 2021 r., II SA/Kr 917/21

Źródło: CBOSA

Niedz., 16 St. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel