Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NSA o instalowaniu reklam wewnątrz budynku objętego indywidualną ochroną konserwatorską

NSA o instalowaniu reklam wewnątrz budynku objętego indywidualną ochroną konserwatorską fotolia.pl

Tytułowy wątek został przeanalizowany przez Naczelny Sąd Administracyjny – od strony przepisów budowlanych – w kontekście zasadności wniesionego sprzeciwu wobec zgłoszenia. Jakie wskazania poczynił NSA? 

Na wstępie Sąd zdecydowanie podkreślił, że w przypadku wpisu indywidualnego ochrona konserwatorska jest szersza, gdyż obejmuje również wnętrze obiektu, co oznacza, że pozwoleń konserwatora zabytków wymagają również prace budowlane prowadzone wewnątrz budynku wpisanego indywidualnie do rejestru zabytków. Idąc dalej przypomniał, że zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy tym właśnie zabytku wpisanym do rejestru zabytków – przy czym zgodnie z definicją „robót budowlanych” zawartych w art. 3 pkt 8 ww. ustawy są to roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku. NSA zwrócił uwagę na to, że ustawodawca w odniesieniu do zabytku posługuje się sformułowaniem „przy zabytku”, które to pojęcie obejmuje całą substancję podlegającą ochronie konserwatorskiej, a więc także wnętrze obiektu budowlanego.

Tym samym zdaniem NSA nie miała znaczenia okoliczność, że zamierzenie inwestora dotyczyło instalowania urządzeń reklamowych wewnątrz budynku, a nie na zewnętrznej elewacji budynku. W tym zakresie w ocenie Naczelnego Sądu art. 29 ust. 2 pkt 6 Prawa budowlanego nie zawiera normy prawnej, która umożliwiałaby Skarżącej na dokonanie instalowania urządzeń reklamowych wewnątrz obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków. NSA stwierdził zdecydowanie, że fakt, iż przepis ten pozwala na instalowanie tablic i urządzeń reklamowych, z wyjątkiem usytuowanych na obiektach wpisanych do rejestru zabytków w rozumieniu przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – bez pozwolenia na budowę, nie oznacza, że ustawodawca dopuścił w ogóle możliwość instalowania tablic i urządzeń reklamowych w obiektach wpisanych do rejestru zabytków – bez pozwolenia na budowę. Przepisu tego nie można bowiem interpretować w oderwaniu od innych przepisów Prawa budowlanego oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – podkreślił Sąd. Wskazał też, że w tym zakresie Prawo budowlane jasno stanowi w art. 29 ust. 4 pkt 1, że roboty budowlane, o których mowa w ust. 1 i 2 (w tym instalowanie tablic i urządzeń reklamowych), wykonywane przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków – wymagają pozwolenia na budowę. Także art. 36 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nie zawiera żadnych wyjątków w tym zakresie – orzekł Sąd.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 października 2021 r., II OSK 437/21

Źródło: CBOSA

Pt., 15 Prn. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel