Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wymiana przewodów odgromowych a art. 124 u.g.n. – wyrok NSA

Wymiana przewodów odgromowych a art. 124 u.g.n. – wyrok NSA fotolia.pl

„[…] jeżeli zaplanowane przedsięwzięcie inwestora polega wyłącznie np. na wymianie przewodów odgromowych – a nie np. na zwiększeniu liczby przewodów, renowacji słupów – to taka inwestycja stanowi remont istniejącej linii napowietrznej […], gdyż polega wyłącznie na odtworzeniu jej stanu pierwotnego, i nie mieści się w obrębie znaczenia, jakie przypisuje się >>założeniu i przeprowadzeniu<< przewodów i urządzeń elektroenergetycznych” – tak brzmi teza niedawnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego. Na jakie kwestie zwrócił uwagę Sąd w uzasadnieniu?

Na wstępie NSA wskazał, że ograniczenie prawa własności nieruchomości w trybie art. 124 ustawy o gospodarce nieruchomościami może odnosić się jedynie do przyszłych, dopiero planowanych budów lub wyjątkowo w trakcie realizacji inwestycji. W ocenie Naczelnego Sądu wydanie na podstawie art. 124 ust. 1 u.g.n. zezwolenia odnoszącego się do już istniejących urządzeń jest niedopuszczalne (zob. wyrok NSA z 22 sierpnia 2017 r., sygn. akt I OSK 2960/15). Jak stwierdził Sąd, zezwolenie może dotyczyć również rozbudowy, jeśli obejmuje ona np. budowę nowych odcinków przewodów lub nowych urządzeń; można również uznać, że dotyczy ich przebudowy, ale w takim zakresie, w jakim przekracza ona zwykłe prace konserwatorskie, bieżące remonty czy usuwanie awarii (zob. np. wyroki NSA: z 31 maja 2017 r., sygn. akt I OSK 2618/16 i z 4 października 2017 r., sygn. akt I OSK 3182/15). W ocenie NSA konserwacja urządzeń przesyłowych i ich remont uregulowana jest odrębnie w art. 124b u.g.n. Sąd zauważył też, że w orzecznictwie wskazuje się, iż zakres zastosowania art. 124 ust. 1 u.g.n. musi pozostawać w zgodzie z konstytucyjnymi standardami ograniczania prawa własności wynikającymi z art. 64 ust. 3 i art. 31 ust. 3 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

NSA wskazał również, że zgodnie z art. 3 pkt 7a ustawy – Prawo budowlane przebudowa, to „wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji”, a remontem w ujęciu art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego są zaś roboty budowlane zmierzające do odtworzenia stanu pierwotnego obiektu budowlanego – nawet przy zastosowaniu innych materiałów niż użyte pierwotnie.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 lipca 2021 r., I OSK 2637/20

Źródło: CBOSA

Czw., 22 Lp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel