Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o postępowaniu naprawczym

WSA o postępowaniu naprawczym fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu analizując prawidłowość procedowania przez organy nadzoru budowlanego na podstawie art. 51 ust. 1 Prawa budowlanego przypomniał podstawowe zasady związane z tego typu postępowaniem. Na jakie elementy zwrócił uwagę Sąd?

WSA podkreślił, że celem postępowania naprawczego z art. 51 ust. 1 Prawa budowlanego jest doprowadzenie inwestycji do stanu zgodności z prawem (i to obecnie obowiązującym). Sąd przypomniał przy tym, że stan zgodności z prawem to nie tylko zgodność z przepisami prawa budowlanego, ale i z innymi normami prawa administracyjnego w tym dotyczącymi ochrony środowiska, planowania i zagospodarowania przestrzennego, przepisami techniczno-budowlanymi, sanitarnymi (por. NSA w wyroku z dnia 15 listopada 2019 r. II OSK 3301/17). W związku z tym według Sadu, organ prowadząc postępowanie w trybie naprawczym uprawniony jest do wydania decyzji nakazującej wykonanie określonych obowiązków, wskazanych w art. 51 ust 1 pkt 1-3 Prawa budowlanego. Jak zauważył WSA, jedynie w sytuacji ustalenia, że nie zachodzi konieczność wykonania przez inwestora czynności lub robót w celu doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem z tego względu, że roboty te zostały wykonane zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi, z tzw. sztuką budowlaną i innymi przepisami mającymi zastosowanie w sprawie, organ nie ma podstaw do nałożenia obowiązku wykonania wskazanych czynności o których mowa. W ocenie Sądu dopiero wówczas organ uprawniony jest do umorzenia postępowania, a wydanie takiej decyzji kończy w istocie postępowanie naprawcze. Z powyższego wynika, że organ nadzoru budowlanego jest władny i uprawniony do umorzenia postępowania naprawczego w sytuacji, gdy w wyniku dokonanych czynności procesowych ustalone zostanie, że w odniesieniu do wykonanych robót budowlanych brak jest podstaw prawnych do jakiejkolwiek władczej ingerencji organu – wskazał Sąd.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 24 czerwca 2021 r., IV SA/Po 113/21

Źródło: CBOSA

Czw., 15 Lp. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel