Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Kłopotliwy przepis w projekcie rozporządzenia w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów

Kłopotliwy przepis w projekcie rozporządzenia w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów fotolia.pl

Do konsultacji publicznych został skierowany projekt nowego rozporządzenia w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Chociaż w większości nowe rozporządzenie ma powielać dotychczasowe rozwiązania, jeden przepis budzi szczególne wątpliwości.

Zgodnie z §7 ust. 7 projektu rozporządzenia w przypadku gdy nadanie numeru porządkowego spowoduje zaburzenie dotychczasowego ładu i czytelności numeracji porządkowej, w ewidencji zamieszcza się uchwaloną nową nazwę ulicy i nadaje się numery porządkowe przypisane do tej ulicy z ewentualnym przenumerowaniem istniejących numerów porządkowych. Ten na pierwszy rzut oka prosty przepis, którego celem jest uprządkowanie numerów adresowych, w praktyce będzie mógł rodzić problemy dla właścicieli nieruchomości i dla samej gminy.

Po pierwsze nie wiadomo jak wspomniany przepis będzie miał wpływ na załatwienie sprawy. Wnioskodawca będzie bowiem oczekiwał szybkiego załatwienia sprawy. Tymczasem z projektowanego przepisu nie wynika, czy organ ma nadać numer i równolegle uruchomić procedurę zmiany czy w ogóle nadania nazwy ulicy czy wstrzymać się z załatwieniem sprawy. Dodać przy tym należy, że zmiana czy nadanie nazwy ulicy nie robi się przecież od ręki. Kompetencje w tym zakresie ma rada gminy. Jeżeli jednak uchwała ma dotyczyć drogi wewnętrznej zgodę muszą wyrazić właściciele tej drogi. Poza tym uchwała w sprawie nadania nazwy ma charakter aktu prawa miejscowego.

Po drugie sam przepis nie jest sformułowany zbyt fortunnie. Wyobraźmy sobie sytuację, że mamy ulicę, która ciągnie się przez kilka kilometrów. W wyniku postępującej zabudowy od ulicy odchodzą rozgałęzienia budynkom nadaje się kolejne numery. Wydaje się, że intencją przepisu było to, żeby takiemu właśnie odgałęzieniu nadać nazwę i przyporządkować do niej nowe numery. Tymczasem literalne brzmienie przepisu może sugerować, że chodzi o zmianę nazwy dotyczy całej ulicy i przenumerowania istniejących numerów porządkowych. Zresztą przepis nie przesądza również co się stanie jeżeli nie dojdzie do zmiany lub nadania nazwy ulicy, pomimo zaburzenia ładu i czytelności numeracji porządkowej.

Projekt rozporządzenia dostępny jest tutaj.

Sob., 29 Mj. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bernadeta Skóbel