Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zgłoszenie zamiaru wykonywania robót nie wystarczy za alibi

Zgłoszenie zamiaru wykonywania robót nie wystarczy za alibi fotolia.pl

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego ugruntowany jest pogląd, że zgłoszenie wykonania określonych robót budowlanych i brak sprzeciwu właściwego organu wyłącza co do zasady ustalenie, że roboty te były wykonane w warunkach uzasadniających stosowanie art. 48 Prawa budowlanego, chyba że rzeczywistym zamiarem inwestora było obejście przepisów o uzyskaniu pozwolenia na budowę.

wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dn. 27 stycznia 2021 r., sygn. II SA/Go 701/20, nieprawomocne przywołujący wyrok NSA z 27 września 2017 r., sygn. akt II OSK 153/16

W stanie faktycznym leżącym u podstawy przywołanego wyroku inwestor dokonał zgłoszenia robót obejmujących remont budynku gospodarczego wchodzącego w skład podlegającego ochronie jako zabytek zespołu pałacowo-folwarcznego. W rzeczywistości na przestrzeni dekady nastąpiła rozbudowa obiektu o przeszło 55 m2. Jednym z zagadnień rozstrzyganych w związku ze skargą inwestora na decyzje organów nadzoru budowlanego nakazujących rozbiórkę dobudowanego fragmentu była kwestia na ile wykonane roboty mogą być uznane za objęte zgłoszeniem.

Sąd – podzielając zdanie organów – przypominał, że zgodnie z art. 3 pkt 8 Prawa budowlanego przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Podkreślenia wymaga przy tym, że pojęcie remontu nie może być, z kolei, rozszerzane na sytuacje polegające na nadbudowie, rozbudowie czy też odbudowie obiektu budowlanego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 listopada 2016 r., sygn. akt II OSK 369/15). Jeżeli w wyniku robót budowlanych w danym budynku gospodarczym następuje zmiana charakterystycznych parametrów użytkowych istniejącego obiektu budowlanego w postaci zmiany: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości i szerokości obiektu budowlanego, to nie ulega wątpliwości, że na takie roboty budowlane, będące w istocie budową w rozumieniu art. 3 pkt 6 Prawa budowlanego, istnieje obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 lipca 2011 r., sygn. akt II OSK 1234/10). Taka sytuacja miała miejsce w przedmiotowej sprawie, a charakter samowoli odzwierciedlał jasny zamiar inwestora w zakresie zignorowania przepisów o obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. Oznacza to jednak konieczność stosowania przepisów dotyczących ewentualnej legalizacji samowoli budowlanej, a wobec niemożliwości spełnienia wszystkich przesłanek legalizacji – konieczność rozbiórki obiektu wzniesionego jako samowola budowlana.

Pt., 5 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski