Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zimny łokieć, sterowanie kolanami... te i podobne zachowania mogą być opłakane w skutkach

Zimny łokieć, sterowanie kolanami... te i podobne zachowania mogą być opłakane w skutkach fotolia.pl

Trzymanie obu rąk na kierownicy to jedna z podstawowych zasad bezpiecznej jazdy, mimo to wielu kierowców jej nie przestrzega. Spożywanie posiłków lub palenie papierosów w czasie prowadzenia, rozmowa przez telefon trzymany w dłoni, jazda z ręką wystawioną przez okno (tzw. zimny łokieć), a nawet próby sterowania kolanami – takie zachowania mogą mieć bardzo poważne konsekwencje. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przypominają, jak prawidłowo trzymać kierownicę.

Podczas prowadzenia samochodu kierowca powinien być skupiony wyłącznie na tej czynności, a ręce trzymać na kierownicy lub w razie potrzeby na dźwigni zmiany biegów. Często zdarza się jednak, że kierujący w czasie jazdy wykonuje dodatkowe czynności. Spożywanie jedzenia, palenie papierosów czy rozmowa przez telefon bez zestawu głośnomówiącego – to wszystko w razie konieczności nagłego ominięcia przeszkody może uniemożliwić wystarczająco szybkie wykonanie tego manewru.

Na jeszcze większe niebezpieczeństwo naraża siebie i innych kierowca, który podczas jazdy w ogóle nie trzyma kierownicy. Zdarzają się osoby, które próbują prowadzić auto przy pomocy… kolan. W takiej sytuacji kierujący nie ma wystarczającej kontroli nad pojazdem. Złym pomysłem jest także trzymanie kierownicy tylko jedną ręką i wystawianie drugiej przez okno (tzw. zimny łokieć).

Jedyna poprawna postawa podczas jazdy to trzymanie kierownicy obiema rękami, najlepiej w ustawieniu – lewa ręka na „dziewiątej”, a prawa na „trzeciej”. Przez koło kierownicy prowadzący auto wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu. Nie trzymając kierownicy prawidłowo, pozbawiamy się tej ważnej informacji i pełnej kontroli nad autem – mówi Zbigniew Weseli, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

O czym jeszcze należy pamiętać? Kciuki nie powinny obejmować koła kierownicy, ponieważ w ten sposób można je uszkodzić w chwili wystrzelenia poduszki powietrznej. Nie wolno tez opierać dłoni na szczycie kierownicy. W razie kolizji przy takim ułożeniu głowa, opadając na poduszkę powietrzną, wcześniej uderza w ręce, co może powodować obrażenia. Nieprawidłowe jest także chwytanie koła kierownicy od środka czy kierowanie otwartą dłonią.

Źródło: szkolabezpiecznejjazdyrenault.pl

Śr., 19 Czrw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa