Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ufamy organizacjom pozarządowym

Ufamy organizacjom pozarządowym fotolia.pl

Rośnie zaufanie Polek i Polaków do organizacji pozarządowych. Ufamy im bardziej niż biznesowi, mediom i rządowi. Najnowsze badania pokazują, że w Polsce zaufanie do NGO jest jednym z najwyższych w Europie.

Jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na potrzebę Edelman Trust Barometer, organizacje pozarządowe cieszą się wyższym zaufaniem niż trzy inne sektory (rząd, biznes i media). Badanie w 28 krajach świata dotyczyło zaufania do różnego rodzaju instytucji – administracji rządowej, biznesu, mediów i organizacji pozarządowych.

Polska, jak zwykle w badaniach zaufania, pod względem zbiorczego indeksu zaufania do instytucji zajmuje jedno z ostatnich miejsc. W 2018 roku było to 23 miejsce na 28 krajów, co oznacza widoczną poprawę w stosunku do roku 2017, bowiem wtedy niższe zaufanie do instytucji niż w naszym kraju odnotowano tylko w Rosji. Zgodnie z wynikami ostatniej edycji badania poziom zaufania do instytucji niższy niż w Polsce odnotowano nie tylko w Rosji, ale także w Japonii, Południowej Afryce, Irlandii i Wielkiej Brytanii.

W krajach o wysokim poziomie kapitału społecznego i rozwiniętym społeczeństwie obywatelskim – takich jak Szwecja, Stany Zjednoczone czy Kanada – ogólne wskaźniki zaufania do instytucji także nie wypadają najlepiej. Zgodnie z wynikami Edelman Trust Barometer z 2018 roku najwyższe poziom zaufania odnotowano w Chinach, Indonezji, Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wydaje się więc, że w dojrzałych demokracjach instytucje generalnie darzone są ograniczonym kredytem zaufania.

Jak na tle innych instytucji wypadają organizacje pozarządowe? Zbiorczy wynik dla wszystkich krajów świadczy o tym, że to im obywatele ufają najbardziej - zaufanie do nich deklaruje 53% badanych we wszystkich 28 krajach. Zaufanie do biznesu utrzymuje się niemal na tym samym poziomie (52%), zaś rządom i mediom ufa o 10 punktów procentowych mniej obywateli (43%).

W Polsce zaufanie do organizacji pozarządowych przewyższa średni wynik dla wszystkich badanych krajów – zgodnie z danymi zebranymi na potrzeby Edelman Trust Barometer w 2018 roku 54% dorosłych Polaków zadeklarowało zaufanie do organizacji pozarządowym.

Oznacza to wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu do 2017 roku, co plasuje Polskę na jednym z najwyższych miejsc pod względem zaufania do NGO wśród badanych krajów europejskich (wyższy wskaźnik odnotowano tylko w Hiszpanii, gdzie organizacjom ufa 61% społeczeństwa).

Ten sam kierunek zmian, a więc rosnące zaufanie do organizacji pozarządowych wśród Polaków, odnotowano także w badaniach Stowarzyszenia Klon/Jawor. Zgodnie z jego wynikami wzrost zaufania do organizacji pozarządowych odnotowano już w 2017 roku – wtedy 55% Polaków deklarowało zaufanie do organizacji, co oznaczało wzrost o 11 punktów procentowych w stosunku do 2014 roku. Jeszcze wyższym zaufaniem w 2017 roku cieszyły się fundacje (ufało im 60%). Stowarzyszeniom – zgodnie z wynikami badania Stowarzyszenia Klon/Jawor – ufało 53% Polaków.

Zgodnie z wynikami Edelman Trust Barometer, to co najbardziej zwiększa zaufanie do organizacji, to fakt, że pomagają biednym, wskazują na nadużycia władzy, a także wzmacniają poczucie wspólnoty – komentuje Marta Gumkowska z zespołu badań Stowarzyszenia Klon/Jawor. – Z badań Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, że sam fakt znajomości czy bezpośredniego kontaktu z organizacjami powoduje wzrost poziomu zaufania, a ponieważ w ostatnich latach wzrosła w Polsce znajomość organizacji, mogło to pozytywnie wpłynąć zaufanie do NGO.

Wśród przypisywanych organizacjom cech, które w Polakach wywołują pozytywne skojarzenie, dominuje „pomaganie innym” (34%).

Nie bez znaczenia jest też „niezależność od władzy, polityki”, a takie skojarzenie ma 15% Polaków – dodaje Gumkowska. – Wobec utrzymującego się niskiego zaufania do rządu, odrębność organizacji może wpływać na zwiększenie ich wiarygodności.

Czw., 1 Mrz. 2018 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska