Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pokaż pracownikom, że ich doceniasz!

Pokaż pracownikom, że ich doceniasz! fotolia.pl

Co zrobić, by praca dawała Twoim podwładnym satysfakcję i stała się czymś więcej niż tylko codziennym obowiązkiem? Dobrym sposobem jest pokazanie ludziom, że ich szanujesz i że Ci na nich zależy. Nie wiesz jak zacząć?

Oto kilka prostych sposobów, które pokażą Twoim pracownikom, jak bardzo doceniasz to, co robią każdego dnia.

Okaż zaufanie

Okazywanie pracownikom zaufania, jest zawsze dużym dowodem uznania. Najbardziej wiarygodnym sposobem na okazywanie zaufania w miejscu pracy jest przydzielanie większego zakresu odpowiedzialności. Jeśli pracownik dobrze sprawdza się w wykonywaniu swoich zadań – nie sprawdzaj i nie kontroluj go na każdym kroku. Daj mu podjąć decyzje, niech weźmie za nie odpowiedzialność. Zaznacz swoje zaufanie słowami np. „Chciałbym przekazać ci odpowiedzialność za zarządzanie przepływem dokumentów – myślę, że dobrze się spiszesz!” lub „Myślę, że nie musisz załączać mnie do wszystkich maili które wysyłasz do klientów. Jesteś gotowa, aby negocjować stawki samodzielnie.” Pomyśl w czym mógłbyś zaufać swoim najlepszym pracownikom. Zaoszczędzisz czas nie kontrolując ciągle ich pracy, a podwładni poczują się dowartościowani i ważni.

Poświęć im trochę czasu i uwagi

Zorganizuj swobodne spotkania przy kawie z każdym z twoich bezpośrednich podwładnych, ale zamiast mówić o wynikach pracy, poświęć trochę czasu na pytania o ich karierę, nadzieje i marzenia. Zapytaj jakie są ich cele i pomyśl jak możesz im pomóc. Poznaj co myślą na temat swojej pracy i zobacz czy jest coś, co mógłbyś zrobić, aby pomóc im pracować lepiej. Daj im możliwość przekazania informacji zwrotnych. Poświęcając trochę czasu na wysłuchanie ich oczekiwań i w miarę możliwości realizując ich pomysły dasz do zrozumienia, że nie tylko pilnujesz, aby wykonywali swoje zadania, ale również chcesz pomóc im osiągnąć sukces.

Nie masz zwyczaju prawić komplementów? Zmień to.

Myślisz, że prawienie komplementów Twoim pracownikom nie jest wskazane, bo mogą to źle odczytać? Mylisz się. Nagradzanie poprzez wyrażenie pozytywnej opinii jest bardzo wartościowym środkiem motywującym i dobrze to zrobić właściwie. Jeżeli Twój podwładny brał nadgodziny, aby pozyskać nowego klienta, pochwal go i podziękuj we właściwy sposób. Im więcej konkretów – tym lepiej. Oto przykład:

Dobrze: „Dzięki za Twoją ciężką pracę Aniu!”

Lepiej: „Aniu – dziękuję, że zadałaś sobie tyle trudu, aby pozyskać tego nowego klienta!”

Najlepiej: „Aniu – nawet nie wiesz, jak bardzo doceniam twoją ciężką pracę, którą włożyłaś w pozyskanie tej firmy. Cały zespół pracował nad tym kilka miesięcy – a ty szczególnie się do tego przyczyniłaś. To duże osiągnięcie dla ciebie, naszego zespołu i dla całej firmy. Bez ciebie nie byłoby to możliwe”.

Wariant pierwszy „dobrze” jest zbyt ogólny – taka informacja zwrotna mogłaby dotyczyć każdej osoby czy zadania. Wariant „lepiej” nawiązuje do konkretnego osiągnięcia, lecz wariant „najlepiej” jest oczywistym zwycięzcą. Nie tylko dotyczy konkretnego osiągnięcia, ale też wyjaśnia, dlaczego jest ono takie ważne i kto z tego skorzystał. Pokazuje podwładnemu, że dostrzegłeś jego pracę, zaangażowanie i wiesz za co go chwalisz.

Informacje zwrotne z zewnątrz

Czy do Twoich pracowników zawsze dochodzą pozytywne informacje zwrotne od klientów lub szefostwa, które Ty regularnie słyszysz? Przekazywanie ich pracownikom, którzy na to zasłużyli powinno stać się Twoim zwyczajem. Jeżeli Twojemu szefowi szczególnie podobała się prezentacja Piotra, nie zwlekaj i powiedz mu to! Klient pisał w samych superlatywach o swojej współpracy z Joanną? Na pewno chciałaby to usłyszeć!

Dobrym sposobem na promowanie pozytywnych informacji zwrotnych w Twoim zespole jest stworzenie przestrzeni dla pracowników, w której mogliby dzielić się opiniami np. na cotygodniowym statusie. Każdy członek zespołu mógłby pochwalić innego, który „odwalił kawał dobrej roboty”.

Jeżeli piszesz maila pochwalnego do pracownika – dodaj do kopii wiadomości szefostwo firmy i ludzi zaangażowanych w projekt. Podwładny poczuje dumę i będzie dodatkowo zmotywowany do lepszych osiągnięć.

Wskazuj możliwości rozwoju swoim pracownikom

Wspólne szukanie możliwości rozwoju Twoich pracowników jest świetnym sposobem na udowodnienie, że naprawdę ich wspierasz. Zorganizuj spotkanie, na którym porozmawiasz o dobrych stronach Waszej współpracy i wskażesz dziedziny, w których rekomendujesz pracownikowi rozwój. Zaoferuj możliwość uczestniczenia w szkoleniach, wręcz bilet na konferencję branżową, wspieraj pracowników w drodze do awansu. W ten sposób pokażesz, że robisz co możesz, aby pomóc im piąć się wyżej i rozwijać.

Stosuj zasadę otwartych drzwi

Łatwo jest pogrążyć się w codziennych obowiązkach i nie nawiązywać kontaktów z pracownikami, poza dopytywaniem o termin otrzymania raportu, który zleciłeś. Pamiętaj – okazywanie Twojej załodze, że szanujesz ich jako ludzi, może być prawie tak samo ważne, jak pokazywanie, że szanujesz ich jako pracowników. Świetnym sposobem na zrobienie tego jest ucięcie sobie z nimi pogawędki w przerwie, na lunchu, przy dobrej kawie, na tematy niezwiązane z pracą.

Stosuj zasadę otwartych drzwi dla wszystkich, którzy chcą z Tobą porozmawiać. Postaw pudełko czekoladek na biurku i porozmawiaj z pracownikami, którzy akurat przechodzą. Zapytaj o ich rodziny, zainteresowania, pasje. Poznawanie swoich pracowników i zapamiętywanie niektórych szczegółów – o które możesz dopytać później – udowodni, że nie traktujesz ich tylko jak siłę roboczą.

Zadbaj o drobne przyjemności

Łatwym sposobem na okazanie uznania członkom Twojego zespołu jest sprawienie im małej przyjemności. Zaskocz wszystkich zaproszeniem na poranne pączki i kawę, zamów lunch dla zespołu lub ustal wraz z pracownikami wspólne wyjście na kręgle. Upewnij się przy tym, że wiedzą o tym, że ty pokrywasz rachunek.

Po prostu podziękuj

Czasami po prostu powiedzenie szczerego „dziękuję!” jest właśnie tym, czego potrzebują Twoi pracownicy. Pokazuje, że przywiązujesz wagę do tego co robią i wiesz ile to znaczy dla firmy.

Źródło: eden.pl

Czw., 16 Lst. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa