Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Znajomość i umiejętność stosowania się do dress code'u - obowiązkowa! Samorządowiec z klasą (16)

Znajomość i umiejętność stosowania się do dress code'u - obowiązkowa! Samorządowiec z klasą (16) fotolia.pl

Od samorządowca XXI wieku wymaga się kompetencji w każdym zakresie, również znajomości i umiejętności stosowania się do dress code’u. Każdy profesjonalista swój wizerunek powinien budować konsekwentnie, każdego dnia, zwłaszcza w pracy. Czym zatem jest dress code i dlaczego warto go przestrzegać?

Dress code

Najkrócej ujmując dress code (angielskie określenie, które pojawiło się w Polsce w latach 90. i obecnie na stałe zaadoptowało się w naszym języku) to zbiór zasad, zestaw reguł, wskazówek dotyczących odpowiedniego dopasowania ubioru do okazji. To rodzaj „kodeksu ubieraniowego”, który ma służyć uporządkowaniu zasad doboru stroju tak, by podkreślać profesjonalizm przynależny wykonywanemu zawodowi, czy zajmowanemu stanowisku.

Warto zaznaczyć, że poprzez odpowiednio dobrany strój budujemy nasz pozytywny wizerunek, jak również wyrażamy szacunek wobec innych osób, współpracowników, przełożonych, wyborców.

Pewne zasady obowiązują wszystkich...

Pomimo kilku czynników od których uzależniony jest dress code (miejsca, rodzaju pracy i stanowiska, wewnętrznych regulaminów) istnieją pewne zasady, których to powinniśmy przestrzegać zawsze.

Schludność
Przede wszystkim, powinniśmy dbać o to, by każdy nasz strój był zawsze czysty i wyprasowany.

Prostota i minimalizm
Pamiętajmy, że najkorzystniejszymi strojami są te najprostsze, a dodatkami te w najmniejszej ilości. Nie powinniśmy również przesadzać z nadmiarem kolorów.

Harmonia
Powinniśmy zwracać uwagę na to, by poszczególne części naszego stroju pasowały do siebie (najlepiej, by były w tym samym stylu).

Dopasowanie stroju do figury
Bardzo ważne jest dopasowanie stroju do naszej figury. Poprzez właściwy dobór stroju, możemy skorygować swoje mankamenty, dzięki czemu będziemy czuć się lepiej i lepiej prezentować.

Pamiętajmy, że od pracowników samorządowych w kwestii ubioru oczekuje się staranności, a nie drobiazgowości, odwagi, a nie brawury.

Kobieta w biurze i podczas służbowych spotkań

Kobieta z klasą zawsze powinna wyglądać w pracy stosownie, by wzbudzać szacunek niezależnie od stanowiska jakie zajmuje. Wedle głównych zasad savoir vivre, ubiór kobiety powinien więcej zakrywać niż odkrywać, toteż „słowem kluczem” dla pań, które pragną skupiać uwagę innych na swoich kwalifikacjach jest słowo umiar. Panie w sytuacjach formalnych, powinny zapanować nad długością spódnic - przy siadaniu powinna kończyć się 1 cm nad kolanem, krojem bluzek - absolutnie nie mogą odsłaniać biustu, nie powinny również mieć zbyt frywolnego kroju, najlepiej by były klasyczne i eleganckie. Warto postawić na żakiety, kostiumy, garsonki, spódnice i marynarki. Co do obuwia, zawsze powinno być czyste i wypastowane. Buty, najlepiej, by były klasyczne, skórzane, na niewielkim obcasie, maksymalnie do 7 cm. Buty nie powinny mieć odkrytych palców ani pięt. Nie powinny mieć również charakteru sportowego. Kobiety do spódnicy powinny nosić rajstopy.

Dodatki powinny być dyskretne, umiar powinien brać górę nad zbytnią ekstrawagancją. Należy zrezygnować z tzw. biżuterii tandetnej i plastikowej. Makijaż najlepiej, by był oszczędny, tzw. dzienny, naturalny. Co do paznokci, należy postawić na naturalne kolory, które nie będą przykuwać uwagi innych osób. Fryzura – najlepiej, by była klasyczna i pasowała do kształtu twarzy.

Służbowa elegancja dla pań powinna oznaczać noszenie strojów w stonowanych kolorach, które nie rzucają się w oczy. Dobór ubrań w odpowiednich kolorach jest ważny, gdyż barwy wywołują w nas określone emocje. Zatem, skupiając się na kolorach, warto postawić na biele, szarości, granaty, beże, czernie, zielenie czy tzw. kolory ziemi.

Mężczyzna w biurze i podczas służbowych spotkań

Dress code nie omija mężczyzn. Panowie mają jednak ograniczone możliwości, jeśli chodzi o ubiór, ale można to potraktować jako zaletę. Mężczyźni powinni stawiać na klasykę, a najlepszą opcją w tym wypadku jest dobrze skrojony garnitur, krawat i elegancka koszula. Panowie powinni zwracać szczególną uwagę na długość marynarki – powinna (patrząc na nią z tyłu) zakrywać połowę długości od szyi i ramion do butów – innymi słowy marynarka powinna dzielić figurę (bez głowy) na połowę. Jedna, maksymalnie dwie fałdy z przodu na bucie dają nam prawidłową długość spodni, z tyłu powinny zakrywać połowę obcasa – 1 cm nad ziemią. Niemałe znaczenie ma również długość mankietu koszuli – w sytuacji, gdy występuje w niej mankiet pojedynczy, powinien wystawać na 1 cm. spod rękawa, gdy zaś mamy do czynienia z mankietem podwójnym – na 2 cm. Krawat powinien być wielkością dopasowany do postury i właściwie korespondować z resztą ubrania. Jego długość powinna kończyć się na wysokości paska.

W kwestii kolorów, co do koszuli warto decydować się na błękit, szarość, ecru, granat i biały – przy czym biała koszula mimo że nie sposób odmówić jej elegancji, powinna być zarezerwowana na wyjątkowe okazje. Krawat nie powinien mieć krzykliwych kolorów, czy też przesadnych wzorów – najlepiej sprawdzają się krawaty jedwabne w subtelne wzory. Co do butów, najlepiej postawić na kolory ciemne, takie jak czerń i brąz. Skarpetki zaś wybierajmy w ciemniejszym kolorze niż spodnie i najlepiej gładkie.

Akcesoria to również ważny element ubioru mężczyzny. Pasek do spodni jest obowiązkowy ze względów estetycznych – spodnie od garnituru wyposażone są w szlufki, które bez paska wyglądają nieprofesjonalnie. Możemy również nosić zegarek – najlepiej taki na skórzanym pasku lub delikatnej bransolecie. Futurystyczne, „krzykliwe” zegarki oraz te sportowe warto zostawić na nieco mniej oficjalne okazje. Odradza się noszenia złotych łańcuchów na nadgarstku lub na szyi oraz ozdób na palcach, z wyjątkiem obrączki.

Mężczyzna przestrzegający powyższych zasad – dobrze ubrany wzbudza zaufanie. To zaś sygnalizuje, że w taki sam – skrupulatny i przemyślany sposób, podchodzi również do wykonywanych obowiązków.

Warto zapamiętać

Panie

  • Nie ubierajmy się zbyt wyzywająco (unikajmy bluzek i koszul nadmierne uwydatniających dekolt, prześwitujących, strojów odkrywających ramiona, krótkich spódniczek i ogólnie zbyt obcisłej odzieży)
  • Nie przesadzajmy z biżuterią i innymi dodatkami
  • Nie zakładajmy butów, które nie zakrywają palców i pięt
  • Unikajmy jeansów
  • Nie przesadzajmy z perfumami
  • Pamiętajmy, że w biurze obowiązuje dyskretny makijaż i starannie dobrana fryzura oraz zadbane paznokcie
  • Nie zakładajmy wzorzystych i jaskrawych rajstop
  • Zrezygnujmy z wzorzystych i świecących materiałów
  • Unikajmy noszenie tego samego ubrania dzień po dniu
  • Ubrania kupujmy ostrożnie, z rozwagą, aby nie żałować wydanych pieniędzy

Panowie

  • Nie zakładajmy krawata do koszuli z krótkim rękawem (koszule tego rodzaju również nie pasują do garnituru)
  • Nie podwijajmy rękawów koszuli
  • Nie umieszczajmy w zewnętrznej kieszeni marynarki długopisu, okularów
  • Nie wypychajmy kieszeni spodni
  • Nawet podczas upałów nie zakładajmy do pracy szortów i krótkich spodenek
  • Nie zakładajmy znoszonych, kolorowych i „modnie” potarganych podkoszulków
  • Pamiętajmy, by buty zawsze były bezwzględnie czyste
  • Nie zakładajmy do biura sandałów, klapek i sportowego obuwia
  • Pamiętajmy, by skarpetki miały odpowiednią długość (minimalna długość to połowa łydki)
  • Starannie dobierajmy pasek (powinien być dopasowany do koloru butów, delikatny i nierzucający się w oczy)
  • Starajmy się dobierać tkaniny o podobnym splocie
  • Unikajmy ciepłych i jasnych barw wręcz zlewających się z naszą karnacją
  • Miejmy na uwadze, że rozpięte kołnierzyki lub poluzowane krawaty kojarzą się z niedbalstwem
  • Trzymajmy się klasycznych, tradycyjnych fasonów
  • Pamiętajmy, że w przypadku marynarki, w pozycji stojącej zawsze zapinamy guziki. Możemy je rozpiąć, gdy siadamy, ale wstając, pamiętajmy, by je ponownie zapiąć (przynajmniej pierwszy guzik od góry)
  • Wybierajmy strój z dbałością

Dwa wybrane cytaty, które warto zapamiętać…

„Nie wierzę ludziom, którzy twierdzą, że ubranie nie jest ważne”.
Miuccia Prada

„Nigdy nie wolno mylić elegancji ze snobizmem”.
Yves Saint Laurent

Czy to w biurze, czy też na jakichkolwiek oficjalnych spotkaniach zawsze powinniśmy być eleganccy i schludni, mając na uwadze, że naszym ubiorem budujemy zarówno autorytet osobisty, jak i instytucji, którą reprezentujemy.

Niedz., 16 Lp. 2017 0 Komentarzy
Dawid Kulpa
Redaktor Dawid Kulpa