Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zasady biurowej etykiety dla początkujących pracowników - warto je znać!

Zasady biurowej etykiety dla początkujących pracowników - warto je znać! fotolia.pl

Na początku, wszystko związane z nowym środowiskiem pracy wydaje się obce i niepewne. Wtedy nietrudno popełnić błąd czy drobne faux pas, które może później niekorzystnie rzutować na nasz wizerunek. Warto więc poznać kilka „złotych” zasad, które mogą uchronić nas przed popełnieniem gaf.

1. Szanujmy przestrzeń każdego pracownika
Każdy z nas lubi mieć poczucie prywatności. Nasze biurko – niezależnie, czy jest ono małe, czy duże, jest pewnego rodzaju terenem prywatnym, a przez to nietylnym dla współpracowników. Nie pożyczajmy więc bez pozwolenia właściciela niczego, co leży na jego biurku oraz nie ingerujmy zbytnio w jego „królestwo”, gdyż możemy zostać odebrani jako źle wychowani, czy wścibscy.

2. Respektujmy cudzą własność
Pamiętajmy, że pożyczając jakąkolwiek rzecz od współpracownika, jesteśmy zobowiązani oddać ją na czas i w stanie nienaruszonym. Choć ta zasada wydaje się oczywista, wielu pracowników ma problem z poszanowaniem cudzej własności, czym naraża się na brak zaufania oraz nierzetelność.

3. Przychodźmy do pracy o ustalonych godzinach
Choć każdemu może zdarzyć się spóźnienie, niedopuszczalne jest przychodzenie do pracy o „wybranych” przez siebie porach. Nie możemy sami skracać sobie dnia pracy, a jeśli musimy wyjść wcześniej – zapytajmy o zgodę szefa, najlepiej z przynajmniej jednodniowym wyprzedzeniem. Zawsze możemy ten czas odpracować przychodząc, np. następnego dnia wcześniej.

4. Służbowe przedmioty to nie zabawki
Jeśli otrzymujemy od przełożonego firmową komórkę lub laptop, naszym obowiązkiem jest odpowiednia dbałość o powierzone nam mienie. Pamiętajmy, że będziemy odpowiadać za ich ewentualne uszkodzenie. Nie wykorzystujmy ich w swoich prywatnych celach, chyba że dostaniemy na to pozwolenie od szefa. Jednak i wtedy wykażmy się rozsądkiem i nie przesadzajmy z ich użytkowaniem.

5. Unikajmy plotkowania
Nowe środowisko to nowi ludzie, z którymi zapewne będziemy chcieli znaleźć wspólny język. Jeśli zdobędziemy ich zaufanie, zapewne zaczną powierzać nam firmowe tajemnice i plotki. Uważajmy jednak, by ich nie rozprzestrzeniać, gdyż mogą trafić do niewłaściwych osób, w najgorszym wypadku – do szefa. Wówczas konsekwencje mogą być bardzo poważne.

6. Prośmy o pomoc
Nie musimy wstydzić się proszenia o poradę czy wsparcie kolegi z pracy, gdy mamy problem z jakimś zadaniem. Będąc nowicjuszem, nikt nie będzie miał pretensji o to, że dopiero się wdrażamy. Pamiętajmy, że nie ma też głupich pytań, a im więcej niejasnych kwestii wyjaśnimy, tym mniej będziemy popełniać większych błędów.

7. Nie starajmy się zaprzyjaźnić ze wszystkimi
Dbajmy o życzliwe i ciepłe stosunki z kolegami z zespołu, ale nie starajmy się na siłę zdobyć ich przyjaźni. Podczas rozmów nie poruszajmy tematów kontrowersyjnych, tj. poglądy polityczne czy wyznawana religia. Strzeżmy też swojego życia prywatnego. Starajmy się zdobywać raczej sojuszników, aniżeli prawdziwych biurowych przyjaciół.

8. Metoda małych kroków
Możemy uważać, że wykonywanie na początku mało istotnych zadań, zastopuje nasz rozwój i nie wniesie nic ciekawego do naszej kariery. Bądźmy świadomi, że rozpoczynając od małych projektów, powoli będziemy przechodzić do coraz bardziej odpowiedzialnych zadań, w których możemy pokazać się z jak najlepszej strony. Im więcej wkładamy serca oraz zaangażowania już na początku, tym większe prawdopodobieństwo, że szybciej osiągniemy sukces.

9. Znajdźmy mentora
Dobry mentor to bezcenny skarb, zwłaszcza, gdy dopiero uczymy się, jak wygląda środowisko pracy. Taka osoba będzie stanowiła dla nas wzór dobrych praktyk i pokaże nam, jak efektywniej osiągnąć sukces zawodowy. Wykorzystajmy z wdzięcznością jego wiedzę oraz potencjał, a dzięki temu pewniej wkroczymy na właściwą ścieżkę rozwoju.

10. Zachowujmy się
Imprezy firmowe to doskonała okazja do integracji ze współpracownikami i pokazania im naszej osobowości. Gdy nadarzy się okazja – bierzmy w nich udział i bawmy się dobrze poznając kolegów z pracy. Pamiętajmy jednak, by zachowywać się odpowiedzialnie i z klasą. Nie plotkujmy, nie wyrażajmy kontrowersyjnych opinii, które mogą kogoś obrazić oraz nie przesadzajmy z alkoholem. Wykorzystujmy potencjał takich wydarzeń.

Źródło: MonsterPolska.pl

Sob., 10 Czrw. 2017 0 Komentarzy Dodane przez: Dawid Kulpa