Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Telepraca popularna na Mazowszu

Telepraca popularna na Mazowszu fotolia.pl

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy przez TNS OBOP, elastyczne formy zatrudnienia stosuje coraz więcej firm funkcjonujących na Mazowszu. Najpopularniejszą metodą pozostaje elastyczny czas pracy i jest on najczęściej stosowany w regionie piaseczyńskim – 69,4%. Pozostałe formy to praca na wezwanie czy skrócony wymiar pracy. Coraz popularniejsza staje się też telepraca, którą swoim pracownikom najczęściej proponują pracodawcy w regionie ciechanowskim – 16,8%.

Badanie zostało przeprowadzone w sześciu powiatach Mazowsza: ciechanowskim, piaseczyńskim, płockim i sokołowskim oraz miastach Radom i Ostrołęka. MORP przeanalizował potrzeby pracodawców oraz ich oczekiwania pod względem pracowników. Respondentów pytano także o plany dotyczące zatrudnienia w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a także jakie formy zatrudnienia proponują swojej kadrze. W każdym z badanych regionów najpopularniejszą formą pozostaje elastyczny czas zatrudnienia. Przy czym najczęściej stosowany jest przez pracodawców w regionie piaseczyńskim, a najrzadziej w Radomiu.

Drugie miejsce pod względem stosowania w mazowieckich przedsiębiorstwach zajmuje praca na wezwanie. Najwięcej wskazań zyskała w regionie ciechanowskim (32,8%), zaś najmniejszym zainteresowaniem cieszy się w regionie piaseczyńskim (13,5%).

Pracodawcy często wskazywali także zatrudnienie w skróconym wymiarze czasu – jako popularną formę elastycznego podejścia do potrzeb pracowników. Ten rodzaj zatrudnienia często stosowany jest w Ostrołęce: 26,1% pracodawców oraz 24,1% w regionie ciechanowskim, zaś najrzadziej przez firmy w podwarszawskim Piasecznie – 18,3%.

„Elastyczne formy zatrudnienia będą coraz bardziej popularne w polskich przedsiębiorstwach. Ich wdrożenie niesie za sobą wiele wymiernych korzyści w postaci, np.: niższych kosztów prowadzenia działalności, ale także w wymiarze psychologicznym. Pracodawca może rozliczać pracownika wyłącznie z efektów, a nie odpracowanych godzin. Ważne jest to także dla firm, które poszukują pracowników. Brak obowiązku pracy w siedzibie firmy pozwala na szerszy przegląd kandydatów z wymaganymi kwalifikacjami. Nasze badania pokazały, że głównym problemem przedsiębiorców jest właśnie brak kadry z odpowiednimi umiejętnościami. Telepraca czy praca na wezwanie, na pewno ułatwi zatrudnianie specjalistów" - powiedział Zbigniew Stanik, Kierownik Projektów MORP.

MORP spytał pracodawców także o możliwość zatrudnienia pracowników w ramach telepracy. Praca zdalna pozwala osobom poszukującym pracy oraz ludziom, którzy nie są w stanie świadczyć pracy w sposób tradycyjny, na realizację ambicji zawodowych.

Pracodawcy podkreślają, że nowoczesne, elastyczne formy zatrudnienia przede wszystkim ułatwiają im organizację pracy. Jako największe korzyści wymieniają także wzrost zadowolenia pracowników, niższe koszty funkcjonowania firmy oraz wzrost możliwości znalezienia pracowników.

Telepraca jest coraz popularniejszą formą zatrudnienia. Jej promocją zajmuje się m.in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości realizując usługę „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach", której celem jest budowanie świadomości korzyści wynikających z pracy zdalnej oraz przygotowanie polskich przedsiębiorstw, poprzez szkolenia i doradztwo, do wdrażania tej formy zatrudnienia.

Źródło: telepraca.gov.pl

Pon., 25 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka