Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nie wiesz jak powinien wyglądać dobry plakat?

Nie wiesz jak powinien wyglądać dobry plakat? fotolia.pl

Życie codzienne urzędnika niesie za sobą różne wyzwania, wśród nich może znaleźć się konieczność opracowania dobrego plakatu promującego np. realizowany właśnie przez jst projekt. Jak się do tego zabrać? O czym powinniśmy pamiętać tworząc taki projekt?

Dobry plakat jest:

  1. Czytelny
    Czytelność jest wskaźnikiem tego, jak jedna idea przenosi się z jednego obiektu na drugi. Tekst, w którym jest dużo form gramatycznych, zdań złożonych i wieloznaczności, jest trudny do zrozumienia. Wspólny błąd w prezentacji plakatów to użycie zbyt małych liter. Litery muszą być duże, żeby zrobiły odpowiedniewrażenie. Dobra rada jest taka, żeby spojrzeć na swój plakat z odległości: jeżeli Ty, który dobrze znasz materiał znajdujący się na plakacie, nie możesz łatwo przeczytać jego treści z odległości 1,5 m, to znaczy, że Twoja widownia na pewno go nie przeczyta. Pomyśl o kolorach, których używasz. Użycie jasnego tła spowoduje, że plakat będzie atrakcyjny.
  2. Dobrze zorganizowany
    Jeżeli dobrze zorganizujemy przestrzeń na plakacie, to możemy skutecznie dotrzeć nawet do 95% odbiorców (a nie np. do 5%). Jeśli odbiorca będzie musiał poświęcić czas na szukanie jakiejś informacji, to niewykorzysta już go na zastanowienie się nad problemem, którego plakat dotyczy. Użyj miejsca, które masz, właściwie i zdecyduj, jak ma ono wyglądać, zanim zaczniesz pracę.
  3. Chwytliwy
    Badania pokazują, że masz tylko 11 sekund, aby przyciągnąć i zatrzymać uwagę swoich widzów, dlatego przekaz musi być mocny i krótki. Większość z widzów czyta tylko tytuł i widzi ilustrację. dlatego to musibyć chwytliwe. Pomyśl o sloganie i obrazku, który mówi więcej niż słowa.

 


 

Wyciąg z przepisów Ustawy o przeciwdziałaniunieuczciwym praktykom rynkowym dla grupy projektującej plakat.

Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r.o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym(Dz.U. z dnia 20 września 2007 r.)

Rozdział 1

Przepisy ogólne

[...]Art. 2 Ilekroć w ustawie jest mowa o:[...]

4) praktykach rynkowych – rozumie się przez to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, sposób postępowania,oświadczenie lub informację handlową, w szczególności reklamę i marketing, bezpośrednio związane z promocjąlub nabyciem produktu przez konsumenta;[...]

Rozdział 2

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Art. 3. Zakazane jest stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych.

Art. 4. 1. Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnegokonsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu.[...]

Art. 6.1. Praktykę rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.

2. W razie wątpliwości za istotne informacje, o których mowa w ust. 1, uważa się informacje, które przedsiębiorca stosujący praktykę rynkową jest obowiązany podać konsumentom na podstawie odrębnych przepisów.

3. Wprowadzającym w błąd zaniechaniem może w być w szczególności:

1) zatajenie lub nieprzekazanie w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacjidotyczących produktu;

2) nieujawnienie handlowego celu praktyki, jeżeli nie wynika on jednoznacznie z okoliczności i jeżeli powodujeto lub może spowodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.

4. W przypadku propozycji nabycia produktu, za istotne informacje, o których mowa w ust. 1, uznaje się w szczególności:

1) istotne cechy produktu w takim zakresie, w jakim jest to właściwe dla danego środka komunikowania się z konsumentami i produktu;

2) imię, nazwisko (nazwę) i adres przedsiębiorcy (siedzibę) oraz przedsiębiorcy, na którego rzecz działa;

3) cenę uwzględniającą podatki lub, w przypadku gdy charakter produktu nie pozwala w sposób racjonalnyna wcześniejsze obliczenie ceny, sposób, w jaki cena jest obliczana, jak również wszelkie dodatkowe opłatyza transport, dostawę lub usługi pocztowe lub, w sytuacji gdy wcześniejsze obliczenie tych opłat nie jestw sposób racjonalny możliwe, informację o możliwości powstania takich dodatkowych kosztów;

4) uzgodnienia dotyczące sposobu płatności, dostawy lub wykonania produktu oraz procedury rozpatrywania reklamacji;

5) informacje o istnieniu prawa do odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy, jeżeli prawo takie wynika z ustawy lub umowy.

5. Przy ocenie, czy praktyka rynkowa wprowadza w błąd przez zaniechanie, należy uwzględnić wszystkie jej elementy oraz okoliczności wprowadzenia produktu na rynek, w tym sposób jego prezentacji.

6. W przypadku gdy ze specyfiki środka komunikowania się z konsumentami stosowanego dla danej praktyki rynkowej wynikają ograniczenia przestrzenne lub czasowe, ograniczenia te i wszystkie środki podjęte przez przedsiębiorcęw celu udostępnienia informacji konsumentom w inny sposób uwzględnia się przy ocenie, czy doszło dopominięcia informacji.

Art. 7.

Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzającew błąd: [...]

5) reklama przynęta, która polega na propozycji nabycia produktu po określonej cenie, bez ujawniania, że przedsiębiorca może mieć uzasadnione podstawy, aby sądzić, że nie będzie w stanie dostarczyć lub zamówić u innego przedsiębiorcy dostawy tych lub równorzędnych produktów po takiej cenie, przez taki okres i w takich ilościach, jakie są uzasadnione, biorąc pod uwagę produkt, zakres reklamy produktu i oferowaną cenę;

6) reklama przynęta i zamiana, która polega na propozycji nabycia produktu po określonej cenie, a następnie odmowie pokazania konsumentom reklamowanego produktu lub odmowie przyjęcia zamówień na produktlub dostarczenia go w racjonalnym terminie lub demonstrowaniu wadliwej próbki produktu, z zamiarem promowania innego produktu;

7) twierdzenie, że produkt będzie dostępny jedynie przez bardzo ograniczony czas lub że będzie on dostępnyna określonych warunkach przez bardzo ograniczony czas, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, w celu nakłonienia konsumenta do podjęcia natychmiastowej decyzji dotyczącej umowy i pozbawienia go możliwościświadomego wyboru produktu;[...]

11) kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazuw celu promocji produktu w sytuacji, gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźniez treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta;

12) przedstawianie nierzetelnych informacji dotyczących rodzaju i stopnia ryzyka, na jakie będzie narażone bezpieczeństwo osobiste konsumenta lub jego rodziny, w przypadku gdy nie nabędzie produktu;

13) reklamowanie produktu podobnego do produktu innego przedsiębiorcy w sposób celowo sugerujący konsumentowi, że produkt ten został wykonany przez tego samego przedsiębiorcę, jeżeli jest to niezgodne z prawdą;[...]

Źródło: UOKiK, "Jestem świadomym konsumentem..."

Pon., 27 Czrw. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka