Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cechy dobrego trenera (cz.6)

Cechy dobrego trenera (cz.6) fotolia.pl

Skupianie uwagi uczestników szkolenia

W ramach tej umiejętności powinieneś mieć świadomość roli trzech kanałów komunikacji: wokalnego, werbalnego, niewerbalnego.

Znaczenie słów, które przekazujesz podczas całego szkolenia zależą w znacznym stopniu od tego,  jak zostaną wypowiedziane. Najważniejszymi elementami kanału wokalnego, które mają istotny wpływ na sposób przekazywanej treści są:

  1. Modulacja głosu:
    Jej istota leży w zmienności wysokich i niskich tonów w głosie. Zmiana tych wysokości głosu trenera wspomaga koncentrację i zainteresowanie wśród słuchaczy poprzez wskazywanie wyższymi tonami na ważniejsze treści. Uśmiech w trakcie przekazu pomaga brzmieć głosowi przyjaźnie i otwarcie.
  2. Kontrola głośności mówienia:
    Jeżeli mówisz zbyt cicho, uczestnicy mogą stracić wątek, a to może prowadzić do zdenerwowania. Zbyt głośne mówienie może powodować rozdrażnienie. Jeśli uczestnik mówi głośno, to Ty mów trochę ciszej, żeby go wyciszyć. Jeśli chcesz przejąć kontrolę nad rozmową, to mów trochę głośniej od uczestnika.
  3. Tempo mówienia:
    Tempo mówienia powinno być dostosowane do odbiorcy, czyli do czasu jaki potrzebuje na zrozumienie przekazanych treści. Gdy w grupie dynamicznych ludzi pojawi się trener utrzymujący wolne tempo mówienia, nie uzyska przychylności uczestników, którzy będą go odbierać jako osobę zarozumiałą. W wystąpieniach publicznych obowiązuje zasada – im większa sala, tym wolniejsze tempo mówienia.
  4. Akcentowanie:
    Ważne jest aby akcentować (wypowiadać wolniej, wyraźniej, nieco głośniej), te fragmenty wypowiedzi, na których najbardziej Ci zależy, które powinny zwrócić uwagę uczestników.
  5. Barwa głosu:
    Barwa głosu może świadczyć o emocjach. Odczuwając napięcie możesz (nieświadomie) mówić wyższym głosem, co może być negatywnie odbierane przez uczestników.
  6. Siła głosu:
    Odpowiednia siła głosu wpływa na koncentrację uczestników na przekazywanej treści. Zbyt głośne mówienie może być odbierane jako aroganckie i wywoływać wrażenie próby zdominowania grupy. Ciche mówienie może być odbierane jako brak pewności siebie.
  7. Rytm mówienia:
    Przed wypowiedzeniem ważnej informacji, oraz w celu skoncentrowania uwagi słuchaczy, należy na chwilę zawiesić głos.
  8. Prajęzyk:
    Ważnym elementem przekazu jest elegancja używanego języka, w tym nie nadużywanie wtrętów językowych (tzw. Parajęzyk) które zakłócają odbiór treści. Częste powtarzanie słów „prawda", „oczywiście", „tak" zniechęca uczestników, a wtręty typu aaaa..., eee...., yyy... mogą być odbierane jako brak wiedzy.

Sposoby na utrzymanie zainteresowania słuchaczy:

  • Przerywaj ważne treści anegdotami lub przykładami.
  • Podziel całość na moduły - logiczne całości, każdą zaczynaj od słów: ,,Następny punkt, który chciałbym omówić, to....".
  • Stosuj regułę „podgrzewania kanału" - zaczynaj ważne treści od słów: ,,Teraz chciałbym przejść do bardzo istotnej kwestii....".
  • Przewiduj i uprzedzaj pytania uczestników, np. ,,Możecie sobie Państwo zadawać pytanie, czy dany produkt rzeczywiście ma tyle zalet".
  • Zadawaj słuchaczom pytania:
    • ogólne - np. ,,Czy zgadzacie się Państwo z tym, co do tej pory powiedziałem?"
    • personalne - np. ,,Pani X jest specjalistką w tej dziedzinie, czy nie zechciałaby Pani skomentować tego, co powiedziałem do tej pory?"
  • Okazuj zaangażowanie - jest ono zaraźliwe.
  • Stosuj pomoce - folie, przeźrocza, wykresy, itp. - pomogą Ci skoncentrować uwagę słuchaczy i urozmaicą prezentację.

Źródło: Podręcznik trenera przygotowany w ramach projektu "Dobry trener NGO"

Sob., 28 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka