eFikcja

eFikcja fotolia.pl

Jeszcze niedawno, aby załatwić sprawę w urzędzie, należało osobiście się w nim stawić. Obecnie to od interesanta zależy, jaką formę kontaktu z administracją publiczną wybierze.

Z dniem 1 stycznia zaczęły obowiązywać przepisy dotyczące zasad wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach, klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji oraz organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych.

Obywatele i przedsiębiorcy mają już możliwość decydowania, czy z urzędem chcą się kontaktować drogą elektroniczną, czy też w formie pisemnej lub ustnej. Jeżeli zażądają, żeby załatwienie sprawy odbyło się przez internet, musi ono zostać dokonane w ten sposób. Do tej pory decyzja w tym względzie należała do urzędu.

Bez podpisu

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami interesanci składający w urzędzie pismo drogą elektroniczną musieli je ponadto opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Według nowych regulacji, identyfikacja wnioskodawcy możliwa jest w znacznie prostszy sposób, czyli skorzystanie z profilu zaufanego ePUAP, który obejmuje zestaw informacji identyfikujących i opisujących osobę posiadającą specjalne konto. Dokonuje się tego za pośrednictwem strony internetowej www.epuap.gov.pl. W tym celu wystarczy założyć konto użytkownika. Następnie należy udać się do urzędu, aby potwierdzić dane. Urzędnik porówna wskazane przez obywatela informacje z jego dowodem tożsamości, a następnie podpisze założony wcześniej profil zaufany. Po pomyślnej weryfikacji danych możliwe jest załatwienie za pomocą internetu większości spraw administracyjnych z dowolnie wybranego miejsca. Zamiast odwiedzania urzędów wystarczy wpisać na stronie internetowej swój login oraz hasło.

A jak to wygląda w praktyce?

Ponieważ mam konto na ePUAP i akurat potrzebuję wyrobić sobie nowy dowód osobisty, spróbowałem to zrobić elektronicznie. I co – okazuje się, że na około 2500 gmin (wiejskich, wiejsko-miejskich i miast) tylko 6 (słownie: sześć) oferuje tę usługę. To jest naprawdę eFikcja.

Najwyższy czas, abyśmy w naszych urzędach zainteresowali się swoimi "elektronicznymi" obowiązkami, ponieważ na razie sytuację mamy jak na PKP – sprzedano bilety, tylko wagonów brak.

Podstawa prawna zmian: ustawa z dnia 12 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r., nr 40, poz. 230).

Źródło: gazetaprawna.pl oraz informacja własna

Pon., 10 St. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Tadeusz Narkun