Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pierwszy w Polsce komplementarny system e-administracji

Pierwszy w Polsce komplementarny system e-administracji fotolia.pl

Na Mazowszu powstaje pierwszy w Polsce komplementarny system e-administracji.

Dzięki niemu od 2012 r. urzędnicy samorządowi z 283 gmin oraz 40 powiatów będą mieli dostęp do map geodezyjnych i istniejących planów zagospodarowania w całym województwie. W efekcie starający się np. o pozwolenie na budowę nie będzie musiał dostarczać aktualnych map geodezyjnych, bo urzędnik pobierze je z bazy jednym kliknięciem – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

Budowa systemu pochłonie ponad 240 mln zł. Samorządy wyłożą 15 proc. potrzebnej sumy, resztę dokłada Unia Europejska oraz norweski fundusz wspierający rozwój infrastruktury w Europie Środkowej. Gdy system będzie gotowy, ma pozwolić obywatelowi na załatwienie większości spraw urzędowych przez Internet.

Urzędnicy właśnie kończą wybierać firmy, które m.in. zdigitalizują plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone w mazowieckich gminach. To najważniejsza część powstającego systemu, która będzie kosztować 180 mln zł.

Kolejnym jego elementem jest stworzenie baz danych map geodezyjnych i topograficznych zawierających informacje o wszystkich budynkach, liniach kolejowych oraz energetycznych, instalacjach wodociągowych, drogach, a nawet chodnikach ułożonych w województwie. Dzięki temu deweloper, który będzie chciał postawić osiedle pod Warszawą, w ciągu kilku minut dowie się, czy w przyszłości w okolicy nie powstanie ruchliwa droga albo zakład przemysłowy.

Przedsięwzięcie jest ogromne, bo w skali całego województwa takich map jest około 200 tys. Jeden zbiór topograficznej bazy danych zajmie 1 terabajt danych (odpowiadający pojemności 10 twardych dysków średniej klasy komputerów).

Kolejną częścią jest nowoczesna sieć teleinformatyczna, która umożliwi mieszkańcom załatwianie przez Internet urzędowych spraw przy wykorzystaniu elektronicznego podpisu. Sieć zastąpi papierowy system ewidencji nieruchomości, naliczania podatków i windykacji. Jej budowa pochłonie 60 mln zł – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Źródło: www.portalsamorzadowy.pl za Gazeta Prawna

Czw., 13 St. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka