Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wójtowie małych gmin marginalizują sekretarzy

Szefowie urzędów samorządowych sami mogą decydować, jakie kompetencje powierzyć sekretarzom. W praktyce jeden z nich może odpowiadać za kadry, a inny tylko za obieg dokumentów.

Osoby, które pierwszy raz zostały wybrane na wójtów, burmistrzów, prezydentów miast czy marszałków mogą zlecić realizację części zadań innym pracownikom, np. sekretarzom – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”. Taką możliwość przewiduje m.in. art. 5 ust. 4 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 223, poz. 1458). Zgodnie z nim kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania zadań, w szczególności z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy urzędu oraz realizowania polityki zarządzania zasobami ludzkimi.
Trzeba pamiętać, że sekretarz pełni rolę głównego urzędnika, który powinien być odpowiednikiem dyrektora generalnego w służbie cywilnej. Obowiązki powierzone sekretarzowi nie powinny być związane z zadaniami politycznymi, ale ograniczać się do organizacji pracy urzędu.
W praktyce jednak szefowie urzędu nie chcą rezygnować ze swoich kompetencji na rzecz sekretarzy. W małych gminach do 20 tys. mieszkańców wszystkie zadania są wykonywane przez wójtów, którzy chcą mieć wpływ m.in. na zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Tam rola sekretarzy jest marginalna.
Eksperci zwracają uwagę, że taka praktyka wynika m. in. z tego, że istnieje prawna możliwość zmarginalizowania roli sekretarza – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

Źródło: www.biznes.pprasa.pl

Niedz., 12 Gr. 2010 0 Komentarzy Dodane przez: