Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Związek Powiatów Polskich w swoim stanowisku o istotnej roli dostępu do mobilności

Związek Powiatów Polskich w swoim stanowisku o istotnej roli dostępu do mobilności fotolia.pl

Właściwa organizacja komunikacji publicznej a także istnienie odpowiedniej sieci drogowej to czynniki niezwykle ważne dla zachowania rozwoju społeczeństwa i gospodarki. Jest to szczególnie ważne teraz, w sytuacji konieczności odbudowy handlu i przemysłu. Swoje postulaty w tym zakresie przedstawił Związek Powiatów Polskich w stanowisku sformułowanym podczas Zgromadzenia Ogólnego.

Drogi powiatowe to 29,34% wszystkich dróg w kraju. To często drogi kluczowe dla lokalnego układu komunikacyjnego. Niezbędne wydaje się stworzenie mechanizmu racjonalizacji sieci drogowej w oparciu o jasne kryteria, zwłaszcza w warunkach pogarszającej się sytuacji finansowej powiatów.

Doceniając środki, jakie samorządy otrzymują w ramach Funduszu Dróg Samorządowych a także Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, ZPP zwraca jednak uwagę, że środki te nie mogą być traktowane jako alternatywa dla zapewnienia odpowiedniego poziomu dochodów własnych. Zarówno w jednym jak i drugim Funduszu nie ma sprecyzowanych kryteriów przyznawania środków, co znacznie utrudnia planowanie inwestycji w szerszym przedziale czasowym. ZPP wrócił też uwagę na podejmowanie decyzji na poziomie centralnym, które często bezzasadnie zwiększają koszty realizacji inwestycji. Starostowie są zgodni, że niezbędne są działania racjonalizujące obowiązujące obecnie wymogi.

W stanowisku zaznaczono również, że w systemie związanym z dopuszczaniem pojazdów do ruchu powiaty poprzez swoje wydziały komunikacji odgrywają bardzo ważną rolę. Sprawna realizacja zadań wymaga jednak racjonalnych ram prawnych i zapewnienia odpowiedniego poziomu dochodów. W ostatnim czasie dzieje się jednak inaczej. Jako przykład podane zostały uchwalony w tym roku tzw. pakiet deregulacyjny, który przy znikomym zmniejszeniu obciążenia zadaniami spowoduje jednocześnie znaczący spadek dochodów z tytułu opłat rejestracyjnych. Jednocześnie wprowadzony bez poważnych przemyśleń obowiązek zgłaszania nabycia i zbycia pojazdu nie tylko spowodował dodatkowe obciążenie pracą, ale wygenerował liczne problemy prawne, które będą przedmiotem rozważań organów drugiej instancji i sądów administracyjnych jeszcze przez wiele lat.

Konieczne są zatem zmiany jak choćby przyjęcie domniemania prawdziwości danych dotyczących właściciela pojazdu zawartych w CEP.

Zdaniem Zgromadzenia Ogólnego ZPP podobnych zmian wymagają też przepisy dotyczące usuwania pojazdów z dróg, które w obecnym kształcie coraz częściej prowadzą do ponoszenia przez powiaty nieuzasadnionych kosztów bez możliwości ich zrekompensowania w jakikolwiek sposób.

Związek Powiatów Polskich nawiązał też do poruszanej już wielokrotnie kwestii, a mianowicie konieczności przeprowadzenia głębokich zmian w przepisach regulujących funkcjonowanie systemu publicznego transportu zbiorowego. Jak dotąd nie udało się jednak wraz ze stroną rządową wypracować wspólnego modelu. A publiczny transport zbiorowy – co ZPP podkreśla w swoim stanowisku - to nie tylko szansa dla osób, które nie posiadają własnego środka transportu ale również aktywne działania na rzecz ochrony środowiska. 

Z pełną treścią Stanowiska Zgromadzenia Ogólnego ZPP można zapoznać się tutaj.

Czw., 1 Prn. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska