Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA o tym, jak wyznaczyć krąg stron w postępowaniu z art. 26 ustawy o odpadach

WSA o tym, jak wyznaczyć krąg stron w postępowaniu z art. 26 ustawy o odpadach fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w jednym z ostatnich orzeczeń wskazał, że w postępowaniu prowadzonym na podstawie art. 26 ustawy o odpadach, wobec braku przepisu szczególnego dotyczącego stron postępowania, zastosowanie znajduje art. 28 k.p.a., zgodnie z którym stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Tym samym zdaniem Sądu nie można wykluczyć, że oprócz posiadacza odpadów status strony w takim postępowaniu będą również posiadały inne podmioty. 

Jak wskazał Sąd, materialnoprawnym źródłem interesu prawnego takich podmiotów są przepisy ustawy o odpadach. WSA zaznaczył, że już z art. 16 ustawy o odpadach wynika, iż gospodarkę odpadami należy prowadzić w sposób zapewniający ochronę życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności gospodarka odpadami nie może:

  1. powodować zagrożenia dla wody, powietrza, gleby, roślin lub zwierząt;
  2. powodować uciążliwości przez hałas lub zapach;
  3. wywoływać niekorzystnych skutków dla terenów wiejskich lub miejsc o szczególnym znaczeniu, w tym kulturowym i przyrodniczym.

WSA przypomniał o tym, że powyższe znajduje konkretyzację w art. 18 ustawy o odpadach. Ustęp pierwszy tego przepisu wskazuje, że każdy, kto podejmuje działania powodujące lub mogące powodować powstanie odpadów, powinien takie działania planować, projektować i prowadzić przy użyciu takich sposobów produkcji lub form usług oraz surowców i materiałów, aby w pierwszej kolejności zapobiegać powstawaniu odpadów lub ograniczać ilość odpadów i ich negatywne oddziaływanie na życie i zdrowie ludzi oraz na środowisko, w tym przy wytwarzaniu produktów, podczas i po zakończeniu ich użycia. Ponadto odpady, których powstaniu nie udało się zapobiec, posiadacz odpadów w pierwszej kolejności jest obowiązany poddać odzyskowi, który polega w pierwszej kolejności na przygotowaniu odpadów przez ich posiadacza do ponownego użycia lub poddaniu recyklingowi, a jeżeli nie jest to możliwe z przyczyn technologicznych lub nie jest uzasadnione z przyczyn ekologicznych lub ekonomicznych – poddaniu innym procesom odzysku. Składowane powinny być wyłącznie te odpady, których unieszkodliwienie w inny sposób było niemożliwe z wyżej wymienionych przyczyn (art. 18 ust. 2, 3 i 6 u.o.). Z powyższych regulacji zdaniem Wojewódzkiego Sądu wynika bezspornie, że wszystkie podmioty, na których życie lub zdrowie mogą negatywnie oddziaływać działania podejmowane przez posiadacza odpadów, polegające również na składowaniu odpadów, mają interes prawny w nakazaniu usunięcia tych odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, o czym stanowi art. 26 ustawy o odpadach.

W ocenie Sądu w omawianej sprawie organ odwoławczy błędnie uchylił się od poczynienia ustaleń, czy w przypadku Skarżącego, który był właścicielem nieruchomości bezpośrednio sąsiadującej z działkami, na których są (ewentualnie były) składowane odpady, odpady te mogły w sposób negatywny oddziaływać na jego zdrowie lub życie. 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 24 czerwca 2020 r., II SA/Go 118/20

Źródło: CBOSA

Sob., 25 Lp. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel