Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Polskie” warzywa w marketach pochodzą z Holandii

„Polskie” warzywa w marketach pochodzą z Holandii fotolia.pl

Po raz kolejny Inspekcja Handlowa na polecenie prezesa UOKiK sprawdziła oznakowanie kraju pochodzenia warzyw i owoców, sprzedawanych w sklepach i marketach. Kontrola została przeprowadzona w związku z licznymi skargami konsumentów i rolników. Aż co dziesiąta partia warzyw lub owoców miała błędnie podaną informację o kraju pochodzenia lub nie miała podanej jej wcale.

Konsumenci mają przed zakupem prawo do pełnej, jasnej i rzetelnej informacji o ofercie, w tym także o kraju pochodzenia owoców czy warzyw. Od dużych, profesjonalnych przedsiębiorców, jakimi są sieci handlowe, oczekuję szczególnej staranności i dbałości o klientów, w tym prawidłowej informacji o oferowanych produktach. Wprowadzanie konsumentów w błąd jest absolutnie niedopuszczalne.

Ogółem w pierwszym półroczu 2020 r. inspektorzy zakwestionowali 358 partii - 10,2 % ze względu na błędne wskazanie kraju pochodzenia lub niepodanie go wcale. Kontrole były prowadzone w trzech etapach. W ostatnim z nich, który odbywał się od 15 kwietnia do 19 czerwca, skontrolowano 154 sklepy, w tym 119 należących do sieci handlowych badanych w poprzednich etapach.

Przykładowo na wywieszkach przy stoisku jako polskie były przedstawiane: sałata lodowa z Hiszpanii, pomidory cherry z Maroka czy cebula z Holandii. Zdarzało się też informowanie jednocześnie o kilku krajach pochodzenia, z których jednym miała być Polska, np. w przypadku groszku Konferencja z Holandii.

W całym półroczu najwięcej nieprawidłowości w oznakowaniu krajem pochodzenia było w supermarketach: Delikatesy Centrum 25,2 %, E.Leclerc 17,3 %, Intermarche 15,9 %, Lewiatan 14,6 %, Lidl 9,6 %, Dino 9,1 % oraz Kaufland 8,3 %. Inspektorzy mieli też dużo zastrzeżeń do pojedynczych sprawdzonych sklepów sieci: ABC 100 % zakwestionowanych partii, Groszek 47,7 % oraz Piotr i Paweł 25 %.

Przy każdej partii warzyw lub owocami musi się znaleźć wywieszka z krajem ich pochodzenia. Informacja powinna być podana w sposób czytelny i jednoznaczny oraz w widocznym miejscu. Nie może wprowadzać w błąd. Dodatkowo ziemniaki, zarówno oferowane luzem, jak i pakowane, muszą być oznakowane flagą kraju, z którego pochodzą. Na opakowaniu warzyw lub owoców może się także znaleźć logo „Produkt Polski”. To oznakowanie jest dobrowolne, ale nie może wprowadzać w błąd.

Źródło: UOKiK

Wt., 30 Czrw. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek