Ogólnie, to bardzo proste. Sprawdź, co

Ogólnie, to bardzo proste. Sprawdź, co fotolia.pl

Polacy ślą je tysiącami, zdarzają się dni kiedy do urzędów trafia ich nawet ponad siedem tysięcy. Najchętniej wysyłamy je w poniedziałki, ale i w niedzielę potrafimy napisać kilkaset. Poznajcie pismo ogólne – jedną z ulubionych e-usług Polaków.

Żadna inna e-usługa urzędowa nie ma takich wyników. W sumie od początku tego roku do końca kwietnia Polacy wysłali do urzędów ponad 355 tysięcy pism ogólnych. W styczniu – 61 461, w lutym – 58 257, w marcu – 96 934 i w kwietniu – 138 880. Skąd ta popularność?

- Dzięki pismu ogólnemu możemy załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Najogólniej rzecz ujmując

Na pewno nurtuje Was ta nazwa – dlaczego pismo ogólne? Już tłumaczymy – nie ma jednej kategorii spraw, którą można dzięki niemu załatwić. Jest ich wiele. To może być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek. Aby nie tworzyć kilku niepotrzebnych bytów, np. pisma wyjaśniającego, pisma – pytania do urzędu, czy specjalnego druku na zażalenie, stworzyliśmy jedno pismo. Ogólne. Sami widzicie, że tak jest prościej. 

Aby z niego skorzystać nie potrzebujecie pieczątek, ani teczek. Potrzebujecie za to internetu i profilu zaufanego. Jeśli macie internet, w większości przypadków szybko założycie też profil zaufany.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

Nie musicie patrzeć na zegarek. Pismo ogólne możecie wysłać do urzędu o dowolnej porze dowolnego dnia tygodnia. Jeśli chcecie – możecie to zrobić nawet w nocy.

Co dalej? Ten krok zawsze wygląda tak samo – wejdźcie na portal www.GOV.pl i zalogujcie się profilem zaufanym na konto Mój GOV (prawy górny róg strony). A tam wybierzcie e-usługę „Wyślij pismo ogólne”.

Szanowny urzędzie…

A jak to zrobić?

Żeby szybciej Wam poszło, wcześniej przygotujcie elektroniczne wersje załączników, które chcecie wysłać razem z pismem. Jeśli nie chcecie, nie musicie nic załączać. Wszystko gotowe? Zaczynamy:

  1. Będąc na stronie www.GOV.PL lub na koncie Mój GOV wybierz e-usługę „Wyślij pismo ogólne”. Kliknij „Wyślij pismo ogólne”. 
  2. Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo.
    WAŻNE! Dokumenty możesz wysłać do np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu. 
  3. Wypełnij formularz.
  4. Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.
  5. Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij.
    WAŻNE! Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu. Tłumacząc na prostszy język: zanim wyślesz pismo, sprawdź czy w sprawie na temat której piszesz nie jest wymagany podpis. Jeśli jest – wyślij podpisane pismo. 
  6. Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
  7. Czekaj na odpowiedź. To, ile będziesz czekać zależy od rodzaju Twojej sprawy.

Skorzystanie z e-usługi jest całkowicie bezpłatne.

Źródło: MC

Wt., 19 Mj. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Artur Duda