W czasie trwania pandemii a co za tym idzie podczas pracy zdalnej szczególnie popularne i przydatne stały się narzędzie umożliwiające odbycie wideokonferencji. Dzięki temu możliwe jest wirtualne spotkanie współpracowników i omówienie najważniejszych spraw. Co jednak robić, by mieć pewność, że sposób, w jaki korzystamy z wideokonferencji jest bezpieczny? Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował swoje wytyczne w tej sprawie.
Przed rozpoczęciem wideokonferencji:
- Zapoznaj się z ogólnymi warunkami lub polityką prywatności programu, z którego chcesz skorzystać
- Sprawdź, czy Twoje rozmowy będą nagrywane i przechowywane
- Zweryfikuj, do jakich celów wykorzystywane będą Twoje dane osobowe
- Sprawdź, o jakie uprawnienia do danych jesteś proszony – lista kontaktów, lokalizacja itp.
- Do zainstalowania aplikacji na komputerze użyj oficjalnej strony aplikacji z której chcesz korzystać; w przypadku urządzeń mobilnych wybierz oficjalny sklep – Google Play lub App Store
- Upewnij się, że osoby postronne nie mają dostępu do Twojego ekranu
- Sprawdź, czy aplikacja dysponuje niezbędnymi środkami bezpieczeństwa, takimi jak szyfrowanie
- Korzystaj z aplikacji webowych, nie desktopowych
- Zabezpiecz sieć Wi-Fi silnym hasłem
- Przed udostępnieniem swojego ekranu podczas rozmowy zamknij wszystkie okna, tak aby inni uczestnicy konferencji ich nie zobaczyli
- Przy podłączeniu się do telekonferencji korzystaj z kodów dostępu/PIN-ów
- Przeskanuj program do telekonferencji systemem antywirusowym lub antymalware-owym
W trakcie korzystania z wideokonferencji:
- Ogranicz ilość podawania danych osobowych – użyj pseudonimu i służbowego adresu e-mail
- Użyj innego hasła, niż używane przez Ciebie w innych usługach
- Nie udostępniaj linków do konferencji w mediach społecznościowych
- Włącz, jeśli to możliwe, domyślną ochronę hasłem spotkania on-line
- Zarządzaj opcjami udostępniania ekranu
- W celu wykonywania rozmów służbowych wykorzystuj dostęp do sieci za pomocą szyfrowanego połączenia VPN
- Nie udostępniaj dokumentów służbowych, za pomocą czatu, który może być publiczny
- Jeżeli to możliwe korzystaj z opcji zamazywania tła (tak, żeby rozmówcy nie widzieli Twojego otoczenia)
- Korzystaj z opcji „poczekalnia” tak, abyś mógł kontrolować osoby uczestniczące w telekonferencji, unikniesz przypadkowych lub niechcianych osób
- Logując się do telekonferencji, wyłącz mikrofon i kamerę (włączysz je jak będzie to potrzebne)
Po skorzystaniu w wideokonferencji:
- Wyłącz mikrofon i kamerę
- Upewnij się, że zakończyłeś spotkanie on-line i zamknąłeś aplikację
- Sprawdź, czy program do telekonferencji nie działa w tle
Źródło: UODO