Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Związek Powiatów Polskich zajął stanowisko w sprawie zmian w Prawie ochrony środowiska

Związek Powiatów Polskich zajął stanowisko w sprawie zmian w Prawie ochrony środowiska .

Przepisy przyjęte w ramach ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska nie uzyskały wcześniej opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Zarząd Związku Powiatów Polskich w przyjętym stanowisku zdecydowanie protestuje przeciwko takiemu działaniu, gdyż stanowi ono naruszenie przepisów ustawy z dnia 6 maja 2005 roku o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach RP w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. To także nadwyrężenie zaufania pomiędzy Radą Ministrów a samorządami.

Szczególnie problematyczne są dwa przepisy, które wprowadziła ustawa z dnia 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska:

  • Art. 117a – zgodnie z artykułem zarządzający m.in. drogami – z wyłączeniem zarządzających drogami gminnymi – dokonują identyfikacji głównych dróg przekazują, w zakresie swojej właściwości, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska szereg danych dot. tych dróg. Nowelizacja została ogłoszona w Dzienniku Ustaw 30 października 2019 r. i weszła w życie 14 listopada. Dane należy przekazywać co pięć lat, do 30 stycznia; pierwszy taki termin upłynął 30 stycznia 2020 roku. Równocześnie jednak – w analogicznym terminie – w przypadku niezidentyfikowania w zakresie swojej właściwości głównych dróg, zarządzający mają przekazywać Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informację w tym zakresie
     
  • Art. 315f ust. 1 – tutaj ustawodawca przewidział bardzo wysoką karę za niedochowanie tym obowiązkom, niewspółmierną do skali przewinienia. Albowiem zarządzający drogą podlega karze pieniężnej w wysokości 1000 złotych za każdy dzień opóźnienia – i to nie tylko opóźnienia w zakresie zidentyfikowania głównych dróg, ale również nieprzekazania informacji o ich niezidentyfikowaniu. Co więcej, kara za opóźnienie ma być wymierzana przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska do ustania naruszenia – po stwierdzeniu z urzędu lub na wniosek zarządzającego drogami, że przekroczenie lub naruszenie ustało, do dnia 31 grudnia każdego roku – jeżeli do tego dnia przekroczenie lub naruszenie nie zostało usunięte lub od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, o którym mowa w pkt 2, do ustania naruszenia – po stwierdzeniu z urzędu lub na wniosek zarządzającego drogami, że przekroczenie lub naruszenie ustał.

Zarząd Związku Powiatów Polskich uznał za skrajnie negatywne wprowadzanie tak istotnych zmian bez bieżącego, stałego kontaktu i organizacjami samorządowymi i bez kompromisowych rozwiązań. Za niezbędne uznał wypracowanie – w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – projektu nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska, który z jednej strony zapewni efektywność wykonywania zadań z zakresu ochrony przed hałasem, ale z drugiej nie będzie zawierał tak kontrowersyjnych rozwiązań, jak te obecnie obowiązujące.

Z pełną treścią stanowiska można zapoznać się tutaj.

Czw., 14 Mj. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska