Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Tymczasowy profil zaufany

Tymczasowy profil zaufany fotolia.pl

Na potrzeby szczególnej sytuacji, jaką jest stan zagrożenia epidemią lub epidemii COVID-19 projektodawcy przewidzieli wprowadzenie instytucji tzw. tymczasowego profilu zaufanego. I choć jest to rozwiązanie ujęte w ustawie COVIDowej, to z uwagi na zmianę ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wpisze się na stałe do naszego porządku prawnego i będzie funkcjonowało nawet po ustaniu ww. stanu.

Zaproponowane rozwiązanie ma wspomóc korzystanie z usług e-administracji w czasie COVID-19. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu, nie wszyscy obywatele posiadają profile zaufane czy wykorzystują inne funkcjonujące już środki identyfikacji. Z myślą o tych osobach proponuje się wprowadzenie przepisów, które pozwolą na wydanie takim osobom tymczasowego środka identyfikacji elektronicznej, jakim będzie właśnie tymczasowy profil zaufany. Uzyskanie tymczasowego profilu zaufanego odbywać się będzie bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie, a więc bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania.

Jak traktuje projekt ustawy nowelizującej ustawę COVIDową w art. 30, zmieniającym ustawę o informatyzacji, minister właściwy do spraw informatyzacji może udostępnić usługę online służącą do wydawania na wniosek tymczasowego profilu zaufanego.

Profil ten będzie zawierał oznaczenie pozwalające jego posiadaczowi, oraz podmiotowi dokonującemu uwierzytelnienia jego posiadacza w systemie teleinformatycznym, na odróżnienie tego tymczasowego środka identyfikacji elektronicznej od „tradycyjnego” profilu zaufanego. Tymczasowy profil zaufany może być wydany na okres nie dłuższy niż 3 miesiące z możliwością przedłużenia (w szczególnych okolicznościach).

Jak uzyskać tymczasowy profil zaufany?

Zgodnie z zapisami ustawy, obywatel składa wniosek drogą elektroniczną. Następnie, w celu uwierzytelnienia osoby wnioskującej o wydanie tymczasowego profilu zaufanego minister właściwy ds. informatyzacji:

  1. przeprowadza wideoidentyfikację wnioskodawcy polegającą na:
    - porównaniu wizerunku wnioskodawcy udostępnianego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej, z wizerunkiem tego wnioskodawcy pobranym z Rejestru Dowodów Osobistych,
    - weryfikacji cechy świadczących o prawdziwości dowodu osobistego albo paszportu okazanego mu podczas transmisji audiowizualnej oraz
    - w uzasadnionych przypadkach weryfikację wiedzy wnioskodawcy z wykorzystaniem danych wnioskodawcy zgromadzonych w rejestrach publicznych albo systemach teleinformatycznych albo
  2. umożliwia wnioskodawcy wykorzystanie środka identyfikacji elektronicznej, wydanego przez podmiot publiczny.

Z transmisji, o której mowa w pkt 1 powyżej minister sporządza nagranie, które przechowuje przez 20 lat.

Pt., 27 Mrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Monika Małowiecka