Co może organ w czasie zawieszenia biegu terminów procesowych?

Co może organ w czasie zawieszenia biegu terminów procesowych? fotolia.pl

Zasadą jest, że w czasie zagrożenia epidemicznego/epidemii nie biegną terminy procesowe, a zatem wyznaczone dla dokonania określonych czynności w postępowaniu. W uproszczeniu można stwierdzić, że terminy procesowe określają czas, jaki mają strony na dokonanie poszczególnych czynności związanych z postępowaniem administracyjnym. Różnią się od terminów materialnych tym, że można je przywrócić zgodnie z art. 58 KPA. Zgodnie z ogólnymi regułami KPA, tronie przysługuje prawo do przywrócenia terminu w przypadku gdy jego niedochowanie nastąpiło bez jej winy. Projekt nowelizacji stawy COVIDowej wprowadza odstępstwo od tych reguł. Jeżeli natomiast strona/uczestnik postępowania dokona czynności z własnej woli w czasie wstrzymania rozpoczęcia/zawieszenia biegu terminów, wówczas organ jest zobligowany uznać taką czynność jako skuteczną w postępowaniu.

Projektodawcy w nowym art. 15 zzs dodanym projektem nowelizacji ustawy COVIDowej przewidzieli jednak, że w szczególnych sytuacjach organ może zażądać wykonania przez zobowiązanego (stronę, uczestnika) w wyznaczonym terminie określonej czynności. Oczywiście możliwość sformułowania takiego żądania musi być związana z wyjątkowymi okolicznościami tzn. niepodjęcie czynności mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, poważną szkodę dla interesu społecznego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną. W celu ograniczenia kontaktów międzyludzkich do minimum zgodnie z zaleceniami MZ i GIS, projektodawcy wyłączyli spoza ww. zakresu czynności przeprowadzanie rozpraw administracyjnych. Zgodnie z art. 15 zzs ust. 6, w okresie zagrożenia epidemicznego/epidemii nie przeprowadza się rozpraw ani posiedzeń jawnych (z wyjątkiem tych w sprawach sądowych tzw. „pilnych”).

Organ prowadzący postępowanie w żądaniu wykonania czynności skierowanym do strony/uczestnika powinien wskazać przyczynę wystąpienia z żądaniem, czyli uzasadnić dlaczego uważa przeprowadzenie czynności za konieczne. Taka czynność jest skuteczna.

W tym miejscu należy wspomnieć również o wstrzymaniu/zawieszeniu biegu terminów (na okres zagrożenia epidemicznego/epidemii) na milczące załatwienie sprawy, w innej sprawie, w której brak wyrażenia przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania oraz na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z wolą projektodawców nic nie stoi na przeszkodzie, by organ lub podmiot w tym okresie wydał z urzędu odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub wyraził stanowisko albo wydał interpretację indywidualną.

Sob., 28 Mrz. 2020 5 Komentarzy
Monika Małowiecka
Redaktor Monika Małowiecka