Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Co może organ w czasie zawieszenia biegu terminów procesowych?

Co może organ w czasie zawieszenia biegu terminów procesowych? fotolia.pl

Zasadą jest, że w czasie zagrożenia epidemicznego/epidemii nie biegną terminy procesowe, a zatem wyznaczone dla dokonania określonych czynności w postępowaniu. W uproszczeniu można stwierdzić, że terminy procesowe określają czas, jaki mają strony na dokonanie poszczególnych czynności związanych z postępowaniem administracyjnym. Różnią się od terminów materialnych tym, że można je przywrócić zgodnie z art. 58 KPA. Zgodnie z ogólnymi regułami KPA, tronie przysługuje prawo do przywrócenia terminu w przypadku gdy jego niedochowanie nastąpiło bez jej winy. Projekt nowelizacji stawy COVIDowej wprowadza odstępstwo od tych reguł. Jeżeli natomiast strona/uczestnik postępowania dokona czynności z własnej woli w czasie wstrzymania rozpoczęcia/zawieszenia biegu terminów, wówczas organ jest zobligowany uznać taką czynność jako skuteczną w postępowaniu.

Projektodawcy w nowym art. 15 zzs dodanym projektem nowelizacji ustawy COVIDowej przewidzieli jednak, że w szczególnych sytuacjach organ może zażądać wykonania przez zobowiązanego (stronę, uczestnika) w wyznaczonym terminie określonej czynności. Oczywiście możliwość sformułowania takiego żądania musi być związana z wyjątkowymi okolicznościami tzn. niepodjęcie czynności mogłoby spowodować niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, poważną szkodę dla interesu społecznego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną. W celu ograniczenia kontaktów międzyludzkich do minimum zgodnie z zaleceniami MZ i GIS, projektodawcy wyłączyli spoza ww. zakresu czynności przeprowadzanie rozpraw administracyjnych. Zgodnie z art. 15 zzs ust. 6, w okresie zagrożenia epidemicznego/epidemii nie przeprowadza się rozpraw ani posiedzeń jawnych (z wyjątkiem tych w sprawach sądowych tzw. „pilnych”).

Organ prowadzący postępowanie w żądaniu wykonania czynności skierowanym do strony/uczestnika powinien wskazać przyczynę wystąpienia z żądaniem, czyli uzasadnić dlaczego uważa przeprowadzenie czynności za konieczne. Taka czynność jest skuteczna.

W tym miejscu należy wspomnieć również o wstrzymaniu/zawieszeniu biegu terminów (na okres zagrożenia epidemicznego/epidemii) na milczące załatwienie sprawy, w innej sprawie, w której brak wyrażenia przez organ sprzeciwu, wydania decyzji, postanowienia albo innego rozstrzygnięcia uprawnia stronę lub uczestnika postępowania do podjęcia działania, dokonania czynności albo wpływa na zakres praw i obowiązków strony lub uczestnika postępowania oraz na wyrażenie przez organ stanowiska albo wydanie interpretacji indywidualnej, z wyjątkiem interpretacji indywidualnej, o której mowa Ordynacji podatkowej. Jednakże zgodnie z wolą projektodawców nic nie stoi na przeszkodzie, by organ lub podmiot w tym okresie wydał z urzędu odpowiednio decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony lub uczestnika postępowania, zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu lub wyraził stanowisko albo wydał interpretację indywidualną.

Sob., 28 Mrz. 2020 5 Komentarzy
Monika Małowiecka
Redaktor Monika Małowiecka

Komentarze

Anna
+1 # Anna 2020-04-09 12:27
Proszę wyjaśnić, czy w sytuacji kiedy jest więcej niż jedna strona postępowania, organ może wydać decyzję w całości uwzględniającą żądanie strony, na której żądanie wszczęto postępowanie?
| | |
Monika
0 # Monika 2020-04-17 10:12
Przepis mówi o decyzji uwzględniającej w całości żądanie strony, a w razie wielości stron postępowania – gdy decyzja uwzględnia w całości żądania wszystkich stron. Nie dotyczy to sytuacji, w której mamy sporne interesy stron ("żądania stron"). A zatem wymiernikiem nie jest liczba stron, lecz treść ich żądań.
| | |
Anna
0 # Anna 2020-04-24 08:57
Dziękuję za odpowiedź. Tylko nie bardzo rozumiem co w sytuacji, kiedy w postępowaniu jest więcej stron, a tylko jedna wystąpiła z żądaniem. Np. przy postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę - stroną, która wystąpiła z żądaniem jest inwestor i decyzja pozytywna, będzie zgodna z jego żądaniem, ale są też inne strony postępowania (np. gmina, na której działce będzie budowany obiekt), które nie miały żądań. Nie ma tu też ewidentnie spornego interesu stron (chociaż oczywiście gmina może mieć zastrzeżenia np. do rozwiązań projektowych). Czy w takiej sytuacji, kiedy jedna strona wystąpiła z żądaniem, ale w postępowaniu są inne strony, które "nie mają" żądań, można wydać decyzję uwzględniającą żądanie tej jednej strony (inwestora). Czy to, że inne strony mogą skorzystać z zapisów specustawy o wstrzymaniu biegu terminów i zająć stanowisko dopiero po ustaniu epidemii, uniemożliwia wydanie decyzji? I mimo, że decyzja byłaby zgodna z żądaniem strony jest zahamowana?
| | |
Justyna
0 # Justyna 2020-04-17 06:11
Proszę powiedzieć czy organ może tak jak do tej pory przedłużać postępowanie administracyjne np. Co miesiąc, gdy powod przedłużenia nie jest związany z wykonaniem czynności przez stronę a np. Z oczekiwaniem na opinie biegłego?
| | |
Paulina
0 # Paulina 2020-04-23 14:56
Proszę o odpowiedź na pytanie: co w przypadku wydawania decyzji negatywnych lub postanowień o wznowieniu postępowania? Zwłaszcza w sprawach dot. świadczeń rodzinnych i świadczeń wychowawczych, kiedy od danego miesiąca nie przysługują?
| | |