Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Poziom świadomości prawnej obywateli jest bardzo niski

Poziom świadomości prawnej obywateli jest bardzo niski fotolia.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich zaapelował do Ministerstwa Edukacji Narodowej o wprowadzenie do programu nauczania w szkołach średnich podstawowych sentencji prawniczych. Znajomość podstawowych zasad prawa rzymskiego, w opinii RPO, powinna wpłynąć na zwiększenie świadomości prawnej w Polsce.

Znajomość przykładów paremii prawniczych w języku łacińskim może okazać się cenna nie tylko dla osób zainteresowanych studiami prawniczymi, ale także dla pozostałych uczniów ze względu na uniwersalność tych zasad i ich znaczenie dla zrozumienia podstaw prawa cywilnego.

Doskonałą ilustrację tego zagadnienia stanowi budynek Sądu Najwyższego, na którym umieszczono kilkadziesiąt paremii prawniczych w języku polskim i łacińskim. Zdaniem Rzecznika warto zadbać o to, aby wśród kompetencji społecznych uczniów znalazła się umiejętność dyskusji na temat genezy tych zasad, tak istotnych dla obecnego systemu prawa, oraz celu wyeksponowania ich na gmachu Sądu Najwyższego.

Zapoznanie się przez młodych ludzi z podstawowymi sentencjami prawniczymi może prowadzić do lepszego rozumienia otaczającej rzeczywistości i obudzenia ich ciekawości, a w efekcie zwiększyć ich wiedzę na temat wolności i praw człowieka i obywatela.

 Nie sposób nie zgodzić, się z opinią wyrażoną przez Rzecznika Praw Obywatelskich, w końcu; „Quo semel est imbuta recens, servabit odorem testa diu.”*

* tłum.- Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.

Źródło: RPO

 

Czw., 12 Mrz. 2020 1 Komentarz Dodane przez: Patrycja Grebla-Tarasek

Komentarze

Optymista
0 # Optymista 2020-03-18 12:40
Szkoda, że Rzecznik Praw Obywatelskich przed wystąpieniem z tą inicjatywą nie zapoznał się z rozporządzeniem określającym podstawę programową kształcenia ogólnego regulującym dokładnie te wymagania wobec uczniów szkół ponadpodstawowy ch, o które wnosi do Ministra Edukacji Narodowej. Sama nauka łacińskich sentencji obligatoryjna dla wszystkich uczniów nie jest dobrym rozwiązaniem.
| | |