Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Wszelkie możliwe, konieczne i prawnie dopuszczalne działania” – to dobre „kierunki” dla organu wykonawczego

„Wszelkie możliwe, konieczne i prawnie dopuszczalne działania” – to dobre „kierunki” dla organu wykonawczego fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że organ nadzoru błędnie stwierdził nieważność jednej z uchwał Rady Miasta – z uwagi na błędne ustalenie kierunków działania organu wykonawczego. Tym samym Sąd przyznał rację Radzie – dlaczego? 

W omawianej sprawie w uchwale Rady Miasta nastąpiło ustalenie kierunków działania polegających na podjęciu „(...) wszelkich możliwych, koniecznych i prawnie dopuszczalnych działań, polegających na prowadzeniu działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie profilaktyki ciąż wśród nastolatek, chorób przenoszonych drogą płciową, w tym profilaktyki HIV". W ocenie Sądu takie sformułowanie uchwały kierunkowej było zgodne z prawem – nie wskazywało bowiem organowi wykonawczemu konkretnych sposobów realizacji uchwały.

Ponadto zdaniem organu nadzoru Rada Miasta wykroczyła poza zakres swoich kompetencji, ponieważ wskazana w uchwala działalność informacyjna i edukacyjna miały być prowadzone w „zindywidualizowanym temacie”. W ocenie Sądu nie miało znaczenia to, że Rada Miasta skonkretyzowała, czy też jak to nazwał organ nadzoru, „zindywidualizowała” rodzaj działalności informacyjnej i edukacyjnej. Oczekiwanie, że Rada Miasta będzie formułować kierunki działania poprzez pozbawienie zawartych w uchwale ustaleń o tych kierunkach jakichkolwiek konkretów spowodowałoby zdaniem WSA, że podejmowane uchwały byłyby w rzeczywistości pozbawione sensu normatywnego. Sąd zaznaczył w tym kontekście, że z mocy prawa uchwały podejmowane w trybie art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym nie mogą zawierać konkretnych wytycznych działania – niemniej jednak skoro dotyczą ustalenia kierunków działania przez organ wykonawczy, to powinny one konkretyzować, tj. nazywać te kierunki działania.

Jak zaznaczono wcześniej, w ocenie Sądu dopuszczalne było przy tym zawarcie w uchwale warunku, że podjęte działania dotyczące działalności informacyjnej i edukacyjnej mają być „wszelkie możliwe, konieczne i prawnie dopuszczalne”. Takie dookreślenie kierunków działania organu wykonawczego według WSA pozostawiło temu organowi niezbędny zakres swobody w realizacji zadań własnych i wbrew twierdzeniom organu nadzoru, nie wkraczało w zakres kompetencji innych organów. 

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 lutego 2020 r., III SA/Kr 1259/19

Źródło: CBOSA

Sob., 14 Mrz. 2020 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel