Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

URE o analizie wniosków taryfowych sprzedawców energii

URE o analizie wniosków taryfowych sprzedawców energii fotolia.pl

Jak informuje URE, w październiku 2019 roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wezwał cztery największe firmy prowadzące sprzedaż energii (tzw. sprzedawców z urzędu) do przedłożenia wniosków taryfowych na 2020 rok. 15 listopada 2019 r. do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wpłynęły dokumenty od spółek obrotu (sprzedawców): Polskiej Grupy Energetycznej (PGE), Enei, Energi i Tauron Polska Energia. 

Postępowania taryfowe prowadzone co roku o tej porze przez Prezesa URE mają na celu zapewnienie, że ceny energii elektrycznej proponowane odbiorcom końcowym będą miały racjonalne uzasadnienie w kosztach ponoszonych przez przedsiębiorców. Spółki obrotu wnioskują o poziom taryfy na kolejny rok, przedstawiając szczegółowe kalkulacje i uzasadnienie Prezesowi URE, który następnie analizuje przedłożone wyliczenia. W tegorocznych wnioskach sprzedawcy, kalkulując swoje taryfy, bazowali na cenach energii elektrycznej odzwierciedlających notowania na Towarowej Giełdzie Energii S.A. Jednak tak długo, jak Regulator nie będzie przekonany, że dany poziom taryfy odpowiada aktualnym warunkom rynkowym i odzwierciedla uzasadnione koszty działalności prowadzonej przez spółki obrotu (sprzedawców), trwa dialog z przedsiębiorcami.

Jak zaznaczył Rafał Gawin, Prezes URE: „Nadrzędnym celem działań Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest równoważenie interesów profesjonalnych uczestników rynku – przedsiębiorstw energetycznych i odbiorców energii – w tym przypadku gospodarstw domowych. Działając na podstawie prerogatyw zawartych w ustawie – Prawo energetyczne oceniamy koszty pod kątem ich zasadności.”.

Biorąc pod uwagę, że na całkowity koszt energii elektrycznej składają się koszty sprzedaży tej energii, co do których trwają obecnie postępowania taryfowe oraz koszty dystrybucji (transportu), dla których wnioski taryfowe nie zostały jeszcze złożone, w chwili obecnej nie jest możliwa kompleksowa ocena ostatecznego poziomu ewentualnej zmiany całkowitego kosztu dostarczania energii elektrycznej dla gospodarstw domowych.

Prezes URE zatwierdza ceny energii elektrycznej wyłącznie dla gospodarstw domowych i tylko wobec sprzedawców pełniących obowiązki sprzedawcy z urzędu. W pozostałym zakresie – w przypadku innych grup taryfowych, bądź skorzystania przez odbiorcę z prawa do zmiany sprzedawcy, przedsiębiorstwa przedstawiają odbiorcom oferty wolnorynkowe, które nie są zatwierdzane przez Prezesa URE. Natomiast klienci sprzedawców z urzędu (czyli przedsiębiorstw taryfowanych), mają możliwość wyboru u swojego sprzedawcy z urzędu: może on zastosować taryfę zatwierdzaną przez Prezesa URE bądź zaproponować ofertę wolnorynkową. O tym, jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej URE informował między innymi w ramach kampanii edukacyjnej „Prąd to też towar. Zdecyduj od kogo go kupisz” (www.maszwybor.ure.gov.pl). Od lipca 2015 roku z ofert wolnorynkowych zdecydowało się skorzystać już prawie 3,5 miliona odbiorców w gospodarstwach domowych, co stanowi ponad 25 proc. klientów grup G.

Przedsiębiorstwo energetyczne wprowadza taryfę do stosowania nie wcześniej niż po upływie 14 dni i nie później niż do 45 dnia od dnia jej zatwierdzenia i opublikowania przez Prezesa URE w Biuletynie Branżowym URE. 

Źródło: www.ure.gov.pl

Czw., 21 Lst. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel