Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Polska wciąż zmaga się z nielegalnym hazardem. NIK opublikowała swój raport

Polska wciąż zmaga się z nielegalnym hazardem. NIK opublikowała swój raport fotolia.pl

W 2016 roku znowelizowano ustawę o grach hazardowych, a nadzór Ministra Finansów i organów Krajowej Administracji Skarbowej znacznie się zwiększył. Kłopoty z hazardem jednak nie zniknęły. W ciągu trzech lat nałożono ponad 25 tysięcy kar w wysokości blisko 750 mln złotych na podmioty, które organizowały gry hazardowe bez koncesji i zezwolenia. W tym samym czasie zabezpieczono prawie 63 tysiące nielegalnych automatów do gier.

Powyższa nowelizacja ustawy weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku. Wprowadzono wówczas monopol państwa na gry na automatach poza kasynami, a także na urządzanie gier hazardowych przez Internet, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Monopol państwa powierzono od 1 kwietnia 2017 r. należącej do Skarbu Państwa Spółce z o.o. Totalizator Sportowy. Funkcjonować zaczął też oficjalny rejestr domen internetowych, które oferowały nielegalnie gry hazardowe. Od 1 lipca 2017 r. przedsiębiorcy telekomunikacyjni mają obowiązek blokowania domen wpisanych do Rejestru oraz nieodpłatnego przekierowania połączeń do takich domen do strony internetowej prowadzonej przez Ministra Finansów, która zawiera ostrzeżenie o grożącej odpowiedzialności karnej uczestnika nielegalnych gier oraz listę podmiotów legalnie oferujących gry). Natomiast dostawcy usług płatniczych mają uniemożliwiać dokonywanie płatności na stronach internetowych wpisanych do tego Rejestru.

Kontrola przeprowadzona przez NIK pozytywnie ocenia wprowadzenie i funkcjonowanie rejestru, niemniej jednak nadal istnieje problem tzw. „domen klonów”, czyli domen, których treść i zasady funkcjonowania są tożsame z innymi, już zidentyfikowanymi domenami, o podobnej nazwie do serwisów już wpisanych do Rejestru, różniącej się tylko nazwą (czasem nawet jednym znakiem). NIK podkreśla w swoim raporcie konieczność znalezienia prawno-organizacyjnych rozwiązań, które zapewnią skrócenie czasu ujmowania tych domen w Rejestrze.

Zwrócono też uwagę na to, że urzędy celno-skarbowe posiadają niewystarczające uprawnienia do kontrolowania przedsiębiorców telekomunikacyjnych i dostawców usług płatniczych. Nie bowiem stwierdzić, czy i jak wypełniają oni obowiązki określone w ustawie o grach hazardowych.

Jednym z głównych celów nowelizacji ustawy było zmniejszenie szarej strefy gier hazardowych. Wartość legalnego rynku zakładów wzajemnych online wzrosła z nieco ponad 543 mln zł w 2015 r. do 3 878 mln zł w 2018 r. (czyli siedmiokrotnie), z kolei wartość nielegalnego rynku wzrosła z 2 822 mln zł w 2015 r. do ponad 4 007 mln zł w 2018 r. (o 42 proc). Faktem jednak jest, że choć w Polsce zmniejszył się udział szarej strefy w rynku zakładów bukmacherskim online, to nadal wartość rynku nielegalnego przewyższa wartość legalnego. W 2017 r. dochody z podatku od gier wyniosły 1,64 mld zł (wyższe o 16,6 proc.  niż w roku 2016) i były niższe o 4 proc. od prognozy przyjętej w ustawie budżetowej na ten rok. Z kolei dochody za cały 2018 r. wyniosły 1,9 mld zł (wyższe o 16 proc. niż w 2017 r.) i były niższe o 0,6 proc. od prognozy ujętej w ustawie budżetowej na ten rok.

Więcej na temat raportu NIK w sprawie gier hazardowych w Polsce można przeczytać na stronie www.nik.gov.pl.

Czw., 5 Wrz. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Węgrzyn