Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Termin na złożenie wniosku o urlop przez radnego

Termin na złożenie wniosku o urlop przez radnego fotolia.pl

Używając w art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym sformułowania "ogłoszenia wyników wyborów" ustawodawca zamierzał nawiązać do sformułowania zawartego w art. 382 Kodeksu wyborczego i powiązać ogłoszenie wyników wyborów z działaniem Państwowej Komisji Wyborczej nie zaś z działaniami podejmowanymi przez komisarza wyborczego opisanymi w art. 168 § 1 i art. 169 Kodeksu wyborczego. Tak wynika z wyroku NSA z 14 czerwca 2019 r. sygn. II OSK 1134/19.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym radny, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w starostwie powiatowym lub pełnił funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu, w którym uzyskał mandat, obowiązany jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, przed złożeniem ślubowania, o którym mowa w art. 20 ust. 1.

W opisywanej sprawie komisarz wyborczy stwierdził wygaśnięcie mandatu radnego powiatowego, który wykonywał pracę w ramach stosunku pracy jako kierownik w jednostce organizacyjnej powiatu, w którym uzyskał mandat radnego i nie złożył wniosku o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez komisarza wyborczego. Zarówno Wojewódzki jak i Naczelny Sąd Administracyjny, które orzekały w tej sprawie uznały, że radny terminu dochował.

W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, skoro w art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym użyte zostało przez ustawodawcę sformułowanie "ogłoszenia wyników wyborów" to należy wiązać je z użytym przez ustawodawcę w art. 382 Kodeksu wyborczego sformułowaniem "ogłasza oraz podaje do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia zbiorcze wyniki wyborów". Porównując treść art. 24 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z art. 382 Kodeksu wyborczego adresat zawartej w niej normy prawnej może wprost stwierdzić, że w przepisach tych użyte zostały tożsame sformułowania, to jest "ogłoszenie wyników wyborów". Stwierdzenie to nie wymaga dokonywania złożonej wykładni tych przepisów. Natomiast z treści art. 167 § 1 pkt 8, art. 168 § 1 i art. 169 Kodeksu wyborczego można wywieść, że opisane w nich działania komisarza wyborczego mogą być uznane za ogłoszenie wyników wyborów, jednakże nie jest to wyrażone wprost, tylko jako wniosek wynikający z wykładni systemowej użytych w tych przepisach sformułowań.

Źródło: CBOSA

Sob., 27 Lp. 2019 0 Komentarzy
Bernadeta Skóbel
Redaktor Bernadeta Skóbel