Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Liderzy PPP o inwestycjach transportowych

Liderzy PPP o inwestycjach transportowych .

Partnerstwo publiczno-prywatne(PPP) – dlaczego warto realizować przedsięwzięcia w tej formule, skąd brać na nie środki, czy PPP rozkręci sektor transportowy – to niektóre z pytań, na które podczas trzeciej edycji Forum Liderów PPP odpowiadali eksperci rynku PPP.

Konferencja odbyła się 19 czerwca br. w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Alina Sarnacka, wiceprezes Fundacji Centrum PPP przekonywała, że realizacja inwestycji w formule PPP ma sens. Dlaczego? Dzięki PPP niektóre inwestycje w ogóle powstają. Bywa, że jest to jedyna metoda na to, aby wybudować drogę czy autostradę. Tłumaczyła znaczenie transportu dla rozwoju społecznego i gospodarczego. Infrastruktura transportowa to tunele, mosty, porty, drogi, autostrady, mosty, lotniska, transport miejski czy wiaty przystankowe. One wszystkie mogą powstać dzięki PPP.

Lilianna Bogusz, dyrektor Departamentu PPP w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju wskazywała, że sektor transportu rozwija się bardzo dynamicznie. Transport jest strategicznym sektorem unijnej gospodarki – usługi transportowe zapewniają w przybliżeniu 11 milionów miejsc pracy.

Eksperci szacują, że potrzeby inwestycyjne w zakresie transportu w Unii Europejskiej będą rosły i liczone są w bilionach euro. To zaś pokazuje, jak duże inwestycje transportowe będą powstawały. Będzie to m.in. rozwój sieci kolejowej czy lotniczej.

Finansowanie inwestycji transportowych, jak mówiła dyrektor Lilianna Bogusz, może pochodzić ze środków budżetowych, funduszy europejskich, Europejskiego Fundusz na Rzecz Inwestycji Strategicznych, BGK, Europejskiego Bank Inwestycyjny, PPP, banków komercyjnych.

Umowy PPP w sektorze transportowym zawierane są w całej Europie. Najwięcej jest ich w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Kryzys, który miał miejsce w 2008 r. osłabił trochę inwestycje. Jednak teraz obserwuje się ich powrót. PPP w transporcie zainteresowane są takie kraje, jak Czechy, Grecja, Łotwa i Rumunia. W ocenie dyrektor Lilianny Bogusz, aktywnym graczem zaczynają być także Niemcy, którzy mają założenie uruchamiania co roku 2-3 projektów. PPP rozwija się także w Norwegii.

W Polsce również realizowane są inwestycje PPP w sektorze transportowym. W ramach pakietowego PPP powstaną przedsięwzięcia w Mławie, Nakle, Nysie, Rumii i Tomaszowie Mazowieckim.

PPP sprawdzić się może przy budowie i eksploatacji płatnych autostrad i dróg ekspresowych. Mówił o tym Jarosław Waszkiewicz z Departamentu Dróg Publicznych w resorcie infrastruktury.

5 czerwca 2018 r. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, by kluczowe odcinki dróg ekspresowych S6 i S10 zrealizować formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W formule PPP mają powstać następujące odcinki: S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina, S10 Bydgoszcz - Toruń.

Forum Liderów PPP objęte było patronatem medialnym Dziennika Warto Wiedzieć.

Pt., 21 Czrw. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska