Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Cała prawda o MOPach

Cała prawda o MOPach fotolia.pl

Przemierzając Polskę w czasie wakacyjnych podróży z pewnością możemy dostrzec postęp w budowie autostrad i dróg ekspresowych na przestrzeni ostatniej dekady. Nieraz jednak napotykamy przy tych drogach na problem z zatankowaniem paliwa, a zjeżdżanie do pobliskich miejscowości w celu poszukiwania stacji benzynowej nie jest rzadkością. Problemowi temu przyjrzała się Najwyższa Izba Kontroli.

W opublikowanej ostatnio informacji o wynikach kontroli NIK stwierdził, że oddawane do użytku odcinki autostrad i dróg ekspresowych poprawiają wprawdzie infrastrukturę komunikacyjną Polski, jednak ciągle brakuje na nich miejsc obsługi podróżnych wyposażonych w stacje paliw (MOP kategorii II i III). Mało takich miejsc jest zwłaszcza na ekspresówkach. Jest to nie tylko uciążliwość dla podróżnych, lecz również złamanie warunków stawianych przez przepisy UE dla dróg sieci TEN-T. Zgodnie z nimi miejsca obsługi podróżnych przy autostradach nie powinny być rzadziej niż co ok. 100 km – z uwzględnieniem potrzeb społecznych, rynkowych i środowiskowych.

Autostrady i drogi ekspresowe były co prawda projektowane z poszanowaniem tego warunku, jednakże wiele z zaprojektowanych MOP nie powstawało jednocześnie z budową drogi. Nierzadko zdarzało się, że udostępniane były podróżnym dopiero po kilku latach (w pojedynczych przypadkach nawet przeszło 10 lat) od oddania do użytkowania odcinka autostrady lub drogi ekspresowej. W konsekwencji choć średnia odległość między MOP ze stacją benzynową wynosiła przeciętnie 53 km, to jednak w wielu miejscach odległości były znacznie większe. Niechlubny rekord należał tu do wschodniego odcinka A4 od okolic Tarnowa do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej (ok. 180 km).

Sytuację pogarsza fakt, że na tablicach informacyjnych dotyczących miejsc obsługi podróżnych zwykle brakuje informacji o odległości do kolejnego MOP, co jest już standardem w krajach Europy Zachodniej. Mogło to faktycznie prowadzić do konieczności poszukiwania stacji benzynowych w pobliskich miejscowościach.

Na podstawie stwierdzonego stanu faktycznego NIK sformułowała wnioski pokontrolne, z którymi można się zapoznać pod adresem: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/miejsca-obslugi-podroznych.html

Źródło: NIK

Czw., 23 Sp. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski