Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Obniżki wynagrodzeń w samorządach stały się faktem

Obniżki wynagrodzeń w samorządach stały się faktem fotolia.pl

15 maja br.  Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, przedłożone przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Dwa dni później regulację opublikowano w Dzienniku Ustaw.

W komunikacie wydanym po posiedzeniu rządu napisano: Zgodnie z rozporządzeniem, o 20 proc. obniżone zostaną wynagrodzenia m.in. wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz ich zastępców.

Przyjęte rozwiązanie nawiązuje do uchwalonej przez Sejm 10 maja 2018 r. nowelizacji ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, przewidującej obniżenie o 20 proc. uposażenia parlamentarzystów. Ustawa ta była odpowiedzią na powszechne oczekiwania społeczne związane z pełnieniem funkcji publicznych.

Wykonywanie funkcji zarządzających w samorządach – tak jak w przypadku posłów i senatorów – oznacza pełnienie służby na rzecz społeczeństwa. Dlatego podlega ono społecznej ocenie i powinno spełniać standardy wymagane w życiu publicznym.

Rozporządzanie przewiduje obniżenie – średnio o 20 proc. – minimalnego i maksymalnego wynagrodzenia zasadniczego osób pełniących funkcje zarządzające w jednostkach samorządu terytorialnego lub związkach jednostek samorządu terytorialnego, zatrudnianych na podstawie wyboru albo powołania.

17 maja br. rozporządzenie zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw: DzU z 2018 r. poz. 936. Weszło w życie w sobotę 19 maja br. Zmiany obowiązywać będą od 1 lipca 2018 r.

Rozporządzenie wydano wbrew opiniom środowiska, w tym poszczególnych korporacji samorządowych.

14 maja br. Związek Powiatów Polskich wystosował pismo do przewodniczącego strony rządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w którym podano:

[…] projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych został po długiej dyskusji uzgodniony na posiedzeniu Zespołu ds. Ustrojowych w dn. 27 marca 2018 r. pod warunkiem podniesienia górnych widełek wynagrodzeń osób zatrudnionych na stanowiskach wskazanych w załączniku 1. Stanowisko takie wynikało z faktu, że przedmiotowe wynagrodzenia nie były podnoszone od 2009 r. Takie ustalenie zostało zaakceptowane dzień później na posiedzeniu plenarnym.

W świetle powyższego podążająca w przeciwną stronę zmiana rozporządzenia nie może być potraktowana jako drobna korekta możliwa do zaopiniowania przez Komisję Wspólną w ciągu niespełna 5 dni zwłaszcza wobec następujących okoliczności:

  • wraz z załącznikami nie zostały przedstawione przepisy przejściowe. Uniemożliwia to ustalenie w jakim terminie miałyby wejść zaproponowane zmiany, jak również w jakim trybie miałoby nastąpić obniżenie wynagrodzeń pracowników samorządowych;
     
  • prawidłowa legislacja powinna być oparta na faktach, a nie arbitralnych decyzjach. Załączone uzasadnienie jest szczątkowe, a kluczowe dla jego treści stwierdzenie „Wykonywanie wyżej wymienionych funkcji, tak jak w przypadku posłów i senatorów, oznacza pełnienie służby na rzecz społeczeństwa. Dlatego też podlega społecznej ocenie i powinno spełniać standardy wymagane w życiu publicznym.” urąga logice. Po pierwsze – wprowadza analogię między parlamentarzystami i urzędnikami samorządowymi, w sytuacji gdy analogia mogłaby dotyczyć wyłącznie parlamentarzystów i radnych. Odpowiednikiem obniżenia wynagrodzeń wybieranych i powoływanych urzędników samorządowych byłoby obniżenie wynagrodzeń ministrów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu – a taka zapowiedź w uzasadnieniu się nie znalazła. Po drugie – w uzasadnieniu nie znalazło się wyjaśnienie związku między standardami wymaganymi w życiu publicznym, a obniżaniu wynagrodzeń. Szczątkowość uzasadnienia wymusza wysłuchanie argumentów projektodawców w toku posiedzenia.

Skala powyższych zastrzeżeń jest na tyle duża, że w naszej ocenie wymaga wydania opinii przez Komisję Wspólną w standardowym trybie. Stanowisko takie jest tym bardziej uzasadnione, że nie ma żadnych prawnych uwarunkowań wymuszających przyjęcie rozporządzenia obniżającego wynagrodzenia od dnia 19 maja. Strona rządowa próbuje wykorzystać toczące się – w związku z zupełnie innymi przyczynami – prace nad projektem rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych do pośpiesznego, pomijającego rzetelne konsultacje wśród zainteresowanych środowisk przyjęcia rozwiązań sprzecznych z logiką i zasadami zarządzania, za to służących doraźnym potrzebom politycznym. Na takie postępowanie nie ma zgody.

 Stanowisko wydała także strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Można się z nim zapoznać TUTAJ.

Sob., 19 Mj. 2018 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska