Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w art. 243 ustawy o finansach publicznych

Zmiany w art. 243 ustawy o finansach publicznych fotolia.pl

Zarządu Związku Miast Polskich podjął stanowisko w sprawie proponowanych przez rząd zmian w art. 243 ustawy o finansach publicznych.

Zarząd ze zrozumieniem przyjmuje propozycje uzupełnienia katalogu instrumentów i kategorii finansowych, składających się na zobowiązania JST oraz uwzględnia część postulatów JST. Ale uwagę na fakt, że w propozycji Ministerstwa Finansów pierwsza grupa zmian ma być wprowadzona natychmiast, a druga z kilkuletnim opóźnieniem. Tymczasem, w ocenie ZMP, argumenty merytoryczne wskazują raczej na odwrotną kolejność: w okresie wyraźnego zmniejszenia zadłużenia podsektora samorządowego nie ma pilnej potrzeby zwiększania restrykcji, natomiast postulowane przez samorządy od wielu lat poprawki we wzorze w art. 243 ustawy o finansach publicznych znacząco zmienią ten wskaźnik, bardziej wiążąc jego wartość z rzeczywistą zdolnością kredytową JST.

Dodatkowym argumentem, w ocenie ZMP, jest rozpoczynający się obecnie okres intensywnej realizacji projektów w ramach nowej perspektywy finansowej UE przez JST. Finansowanie tych działań zostało zaplanowane w obecnych ramach prawnych, co ma swoje odzwierciedlenie w kształcie uchwalonych przez rady dokumentów finansowych (WPF bądź WPI). Rozszerzenie katalogu zobowiązań w tej chwili, jak podaje ZMP, z pewnością zaburzy ukształtowane już plany finansowe wielu JST, które, chcąc spełnić wskaźnik z art. 243, będą musiały zrezygnować z niektórych planów rozwojowych. Wpłynie to negatywnie na stopień wykorzystania funduszy strukturalnych. Z drugiej strony poprawki proponowane przez środowiska samorządowe takie jak np. możliwość restrukturyzacji zadłużenia czy wyłączenie obsługi długu z prawej strony wzoru, mogą ta sytuację znacząco poprawić.

Dlatego Zarząd proponuje ponowne przeanalizowanie propozycji terminów wejścia w życie poszczególnych rozwiązań ustawy w świetle przedstawionej powyżej argumentacji, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby przesunięcia w czasie poszerzenia katalogu instrumentów dłużnych o niestandardowe instrumenty finansowania co najmniej do zakończenia obecnej perspektywy finansowej UE, to znaczy do roku 2020 +3.

Ponadto Zarząd ZMP podtrzymuje swoje negatywne stanowisko z 21 kwietnia 2017 r. w zakresie wyłączenia dochodów ze sprzedaży mienia z indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Propozycja ta stanowi nieuzasadnione ograniczenie możliwości rozwojowych wielu jednostek samorządu terytorialnego.

Z treścią stanowiska można zapoznać się tutaj.

Pt., 27 Kw. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska