Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Walcząc ze smogiem. Potrzebna jest reaktywacja prac zespołu ds. jakości powietrza

Walcząc ze smogiem. Potrzebna jest reaktywacja prac zespołu ds. jakości powietrza fotolia.pl

21 marca 2018 r. odbyło się doroczne spotkanie Rady Unii Metropolii Polskich, którą tworzy 12 prezydentów miast członkowskich. Rada przyjęła apel w sprawie reaktywowania prac rządowo - samorządowego (działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego) zespołu ds. jakości powietrza.

Rada proponuje, aby reaktywowany zespół rozpatrzył następujące postulaty:

  1. Konieczne jest wprowadzenie rozporządzenia Ministra Energii w sprawie wymagań jakościowych dla paliw stałych, w tym nowelizacji przepisów dotyczących kontroli i monitorowania jakości paliw. Indywidualny klient powinien mieć możliwość uzyskania informacji o jakości kupowanego węgla a składy powinny zostać zobligowane do udzielania takiej informacji oraz przekazywania świadectwa jakości kupującemu.
  2. Rozważenie możliwości powrotu do idei specustawy, dotyczącej możliwości szybkiej rozbudowy sieci ciepłowniczych.
  3. Wprowadzenie znakowania klas emisyjnych silników samochodowych na wzór miast zachodnioeuropejskich.
  4. Niezbędne jest konsekwentne dążenie do wprowadzenia prawnych możliwości wdrażania narzędzi redukujących ruch pojazdów wysokoemisyjnych oraz ruch samochodów ogólnie. Przegłosowana w styczniu 2018 r. Ustawa o elektromobilności została na etapie komisji sejmowych pozbawiona niektórych narzędzi, które z powodzeniem są stosowane w wielu miastach na świecie i są ocenianie przez ekspertów jako najbardziej efektywne - chodzi tutaj o tzw. opłaty kongestyjne. Należy rozważyć umiejscowienie takich zapisów w Ustawie o drogach publicznych.
  5. Dopilnowanie, by nowe stawki za postój w strefach płatnego parkowania nie zostały niekorzystnie zmienione, przez co zostałby wypaczony sens samych zmian. Istotne jest rzetelne przekazanie posłom i senatorom powodów dla których stawki SPP muszą być zmienione.
  6. Przyznanie organizatorom transportu prawa do stymulowania zmiany floty przewoźników prywatnych (przy wsparciu rządowym) na zeroemisyjne. Jest to możliwe w zmienianej właśnie Ustawie o Transporcie Publicznym.
  7. Umożliwienie władzom samorządowym wprowadzenia do regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy obowiązku regularnego czyszczenia na mokro – przez właścicieli nieruchomości, chodników służących do ruchu pieszego położonych wzdłuż nieruchomości – szczególnie w okresie od maja do września.
  8. Monitorowanie i kontrola zanieczyszczenia powietrza przy użyciu zdjęć satelitarnych o wysokiej rozdzielczości, zbieranych przez dedykowanego satelitę.
  9. Powiązanie wymiany palenisk węglowych z termomodernizacją budynków, nie tylko jako wymóg formalny, ale także z zapewnieniem środków finansowych na wsparcie termomodernizacji.
  10. Przygotowanie dla obszarów bez dostępu do sieci ciepłowniczej i gazowej programu wykorzystania energii elektrycznej w oparciu o urządzenia akumulacyjne o dużej pojemności i konkurencyjną cenowo taryfę antysmogową za energię elektryczną.

Program, aby był atrakcyjny dla mieszkańców, powinien obejmować pakiet działań: konkurencyjna taryfa cenowa + doradztwo techniczne + finansowanie zakupu urządzeń + wsparcie organizacyjne procesu wymiany źródła ciepła.

  1. Umożliwienie dodatkowej ochrony obszarów wymiany powietrza – tzw. korytarzy przewietrzania miasta poprzez wprowadzenie w Ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym odpowiednich zapisów (czyli wymogu zgodności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy).
  2. Do skutecznego egzekwowania zakazów i nakazów określonych w uchwałach sejmików wojewódzkich w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, konieczne jest upoważnienie strażników miejskich do nakładania grzywien z art. 334 ustawy Prawo ochrony środowiska.
  3. Wyposażenie straży miejskiej w uprawnienia kontrolne pojazdów (będących w ruchu) opuszczających place budowy pod kątem ograniczenia zanieczyszczania dróg, prowadzącego do niezorganizowanej emisji pyłu do powietrza atmosferycznego. W obecnym stanie prawnym strażnik miejski nie ma możliwości zatrzymania pojazdu zanieczyszczającego drogę, przez co konieczne jest posiłkowanie się obecnością funkcjonariusza uprawnionego organu (Policja, Inspekcja Transportu Drogowego).
  4. Należy rozważyć możliwość nadania strażnikom miejskim uprawnień do kontroli jakości spalin emitowanych przez pojazdy poruszające się po drogach publicznych i wewnętrznych.

Źródło: www.metropolie.pl

Czw., 22 Mrz. 2018 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska