W sprawie środków z rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego

W sprawie środków z rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego fotolia.pl

- Analizując ostatnie zdarzenia -  w tym potrzeby w zakresie likwidacji skutków zdarzeń kryzysowych nasuwa się wniosek o dostosowanie obecnych przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym (art. 26) do rzeczywistych potrzeb umożliwiających wykorzystanie utrzymywanej przez JST rezerwy celowej również na usuwanie skutków klęsk żywiołowych oraz możliwość udzielania pomocy finansowej innym JST dotkniętych kataklizmem, co wpłynęłoby na szybkość podejmowanych działań – wynika ze stanowiska podjętego przez Konwent Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 6 września br.

Starostowie tłumaczą, że zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym wynika, obowiązek utworzenia w budżecie danej jednostki samorządu terytorialnego, rezerwy celowej na zadania z zakresu zarządzania kryzysowego.

Samorządowcy powołują się na uchwale Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z 10 lutego 2016 r. (znak 58/2016), która wskazuje, że rezerwa celowa na zarządzanie kryzysowe nie może służyć innym celom niż te, dla których została utworzona. Brak jest również podstaw prawnych do zmiany przeznaczenia zaplanowanej w budżecie JST i rozdysponowanie jej na inne zadania niż określone w ustawie o zarządzaniu kryzysowym.

Dlatego starostowie wnioskują do dokonanie stosownych zmian w prawie.

Sob., 16 Wrz. 2017 0 Komentarzy
Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska
sekretarz redakcji Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska