Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Prywatyzacja zadań publicznych a dostęp do informacji publicznej

Prywatyzacja zadań publicznych a dostęp do informacji publicznej fotolia.pl

Operator sieci komórkowej realizuje zadania publiczne, a tym samym na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p. jest podmiotem zobowiązanym do udzielenia informacji publicznej – stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 21 listopada 2016 roku wydanym w sprawie o sygn. akt: II SAB/Wa 431/16.

Sąd podkreślił, że zadania publiczne to te, które służą zaspokajaniu potrzeb zbiorowych i realizują interes publiczny. Realizacja tych zadań, co do zasady, należy do organów władzy publicznej czy to państwowej, czy samorządowej. Współcześnie zauważa się jednak rozszerzanie zakresu współistnienia podmiotów administracji publicznej i podmiotów niepublicznych i wynikający z niego współudział tych podmiotów w realizacji zadań publicznych (prywatyzacja zadań publicznych).

Sąd zauważył, że przemiany w zakresie prawa telekomunikacyjnego i zniesienie monopolu państwa sprawiają, że pojęcie łączność publicznej i telekomunikacji należy odnosić nie tylko do podmiotów publicznych, ale także prywatnych. W obecnie obowiązującym porządku prawnym podstawowym aktem prawnym zawierającym normy prawne wskazujące na to, że państwo nie wyzbyło się odpowiedzialności za wykonywanie zadań z zakresu telekomunikacji i w dalszym ciągu oddziałuje na tego typu działalność jest ustawa Prawo telekomunikacyjne.

Oznacza to, że operator  telekomunikacyjny wykonuje zadania publiczne i tym samym podlega przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Sob., 25 Lt. 2017 0 Komentarzy
Monika Małowiecka
Redaktor Monika Małowiecka