Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zakupy w Internecie i z katalogu - Twoje prawa

Zakupy w Internecie i z katalogu - Twoje prawa fotolia.pl

Przy dokonywaniu zakupów w sklepie internetowym lub zamawianiu towaru z katalogu wysyłkowego, mamy takie same prawa jak w przypadku zakupu w zwykłym sklepie. Przysługuje nam też dodatkowe prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, które nie dotyczy zakupów w świecie rzeczywistym.

Rezygnacja z zakupu w sklepie on-line lub z katalogu

Możemy zrezygnować z zakupu w terminie 10 dni od otrzymania towaru. Są jednak wyjątki – umowy zakupu: usług bankowych, na aukcjach internetowych, nieruchomości, ubezpieczeń czy inwestycji kapitałowych żądzą się innymi przepisami.

W terminie 10 dni od otrzymania towaru nie można zrezygnować również z:

  • produktu lub usługi wykonanej według indywidualnego zamówienia;
  • produktu, który ulega szybkiemu zepsuciu, np. świeże owoce, schłodzone niekonserwowane mięso i mleko;
  • umowy dotyczącej usług turystycznych, w tym zakwaterowania, transportu, rozrywki i gastronomii;
  • zakupionych programów komputerowych, kaset wideo i audio, płyt CD i DVD, po zdjęciu oryginalnego opakowania;
  • usług, których realizacja rozpoczęła się za naszą zgodą przed upływem terminu 10 dni;
  • usług w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych;
  • prenumeraty prasy.

Jak zwracamy towar i kiedy powinniśmy otrzymać zwrot pieniędzy?

W terminie 10 dni od otrzymania towaru powinniśmy przesłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży na odległość. Koszty odesłania towaru ponosimy my – kupujący.

Zwrot pieniędzy za odesłany towar powinniśmy otrzymać od sprzedawcy nie później niż w terminie 14 dni od dnia, kiedy sprzedawca otrzymał od nas oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Inaczej dzieje się w przypadku, gdy dokonujemy reklamacji. Wówczas towar musi mieć wadę, czyli należy wskazać przyczynę reklamacji. Jeśli nasze żądanie zostanie uwzględnione, to sprzedający ma obowiązek zwrócić nam koszty przesyłki wadliwego towaru.

Co zrobić z niezamówionym towarem?

Przede wszystkim nie płacić za przesyłkę, której nie zamawialiśmy. To nadawca jest za nią odpowiedzialny – dokonuje jej na własne ryzyko. To samo dotyczy wygranych w loteriach, w których nie braliśmy udziału.

Pamiętajcie!

Nikt za darmo nie rozdaje laptopów, nie wypłaca 100 tysięcy i nie funduje wakacji na Hawajach. Uważajmy na podobne oferty i dobrze się zastanówmy przed zapłaceniem „kosztów manipulacyjnych" itp.!

Trochę hazardu, czyli co warto wiedzieć o aukcjach internetowych

Jeżeli decydujemy się już wziąć udział w aukcji internetowej, to warto się upewnić, czy portal, który tę aukcję prowadzi, jest wiarygodny. Od tego zależy, czy będziemy mieli podobne prawa jak przy zakupie w sklepie internetowym.

Czasami zdarza się, że takie portale są fi kcyjne, stworzone wyłącznie w celu wyłudzenia od nas pieniędzy.

Nie zawsze możemy odstąpić od umowy zawartej podczas aukcji. Jeżeli licytowaliśmy cenę towaru, a tak jest najczęściej, to musimy następnie za ten towar zapłacić. Możemy zrezygnować z zakupu, jeśli przedmiot nie jest sprzedawany na aukcji z licytacją ceny, tzn. jest wystawiony na sprzedaż w stałej cenie tzw. „kup teraz". Opcja ta pozwala na nabycie towaru przed podanym terminem zakończenia aukcji, a także na odstąpienie od umowy w terminie 10 dni.

Jeżeli na aukcji internetowej kupiliśmy towar lub usługę od przedsiębiorcy, to możemy je reklamować w taki sam sposób jak przy zakupie w zwykłym sklepie. Sprzedawca odpowiada wówczas za niezgodność towaru z umową przez 2 lata.

Natomiast jeżeli osoba sprzedająca nam towar na aukcji internetowej nie jest przedsiębiorcą, wtedy odpowiada ona wobec nas – kupujących z tytułu rękojmi, tj. w terminie 1 roku od daty wydania nam towaru. Jeżeli zauważymy, że zakupiona rzecz ma wady, możemy odstapić od umowy lub żądać od sprzedającego obniżenia ceny. Natomiast nie możemy odstąpić od umowy, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo usunie wady. Tracimy uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fi zyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomimy o nich sprzedawcy w ciągu miesiąca od momentu ich wykrycia.

Warto jednak wiedzieć, że każdy zakup na aukcji internetowej to swego rodzaju hazard. Dlatego jeżeli chcemy w taki sposób nabywać towary, to warto jest wcześniej dowiedzieć się czegoś o sprzedającym. Można to zrobić, sprawdzając wpisy na forach kupujących, sprawdzając, jak internauci oceniają poprzednie aukcje tego sprzedającego, jak długo korzysta on z tej formy sprzedaży, jakie informacje o firmie sprzedającej zawarte są na stronie aukcji itp. Musimy jednak być świadomi, że portal, na którym licytujemy nasz towar, odpowiada tylko za jakość usługi dostępu do serwisu, a nie za towary, które podlegają licytacji, gdyż nie on je sprzedaje.

Źródło: "Jestem świadomym konsumentem - projektowanie lekcji poświęconych edukacji konsumenckiej młodzieży", UOKiK

Sob., 14 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka