Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wpadka resortu infrastruktury. Zdecydowana interwencja ZPP. Droższa komunikacja zbiorowa!

Wpadka resortu infrastruktury. Zdecydowana interwencja ZPP. Droższa komunikacja zbiorowa! fotolia.pl

Gminy obciążone zostaną dodatkowymi kosztami transportu zbiorowego. ZPP przesłał do Prezesa Rady Ministrów zdecydowany protest wskazując na błędy popełnione przez resort infrastruktury.

Od 1 lipca br. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 roku w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.

Jego wprowadzenie oznacza ogromne, dodatkowe koszty dla gmin, które prowadzą transport zbiorowy, na trasach zlokalizowanych na drogach krajowych.

Rozporządzenie to zostało uchwalone niezgodnie z prawem i do tego...po kryjomu!

Związek Powiatów Polskich zdecydowanie  w tej sprawie interweniuje u Premiera  oraz wspierał będzie wystąpienia samorządów do Trybunału Konstytucyjnego, gdzie zamierzamy udowodnić, iż rozporządzenie wydano wadliwe, z naruszeniem obowiązującego prawa.

Poniżej zamieszczam obszerne fragmenty wystąpienia Prezesa Zarządu ZPP do Premiera,  zawierającego prośbę o pilną interwencję zmierzającą do rozwiązania problemu, którego przyczyną jest indolencja  pracowników resortu Infrastruktury.

Marek Wójcik


Związek Powiatów Polskich jest zmuszony kategorycznie zaprotestować wobec rażącego naruszenia trybu legislacyjnego, przy wydawaniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 roku w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.

Istotnym, z punktu widzenia lokalnych wspólnot samorządowych, efektem wejścia w życie przywołanego rozporządzenia jest wzrost kosztów funkcjonowania publicznej komunikacji zbiorowej, związany z koniecznością uiszczania opłat za przejazd autobusów tej komunikacji po drogach krajowych.

Jest to tym bardziej dolegliwe, że nie dotyczy jedynie odcinków pozamiejskich – w niektórych przypadkach objęta opłatami droga krajowa stanowi główną oś komunikacyjną miasta.

Przykładowo, miasta położone na obszarze Powiatu poznańskiego ponosić będą dodatkowe koszty transportu zbiorowego w wysokości od 0,5 do 1,5 mln złotych rocznie! Zmusi to władze samorządowe do rezygnacji z realizacji inwestycji prorozwojowych lub do podniesienia cen biletów. 

W ostatecznym rozrachunku,  błędne decyzje resortu infrastruktury zawsze dotkną mieszkańców.

Tymczasem, w ocenie skutków regulacji dotyczącej przedmiotowego rozporządzenia w żaden sposób nie zostały przeanalizowane skutki jego wydania dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Stało się tak, mimo że Ministerstwo Infrastruktury miało pełną świadomość tego typu konsekwencji dla gmin. W odpowiedzi na jedną z uwag Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji, dotyczącej potencjalnego uprzywilejowania autobusów komunikacji miejskiej, przedstawiciel tegoż ministerstwa stwierdził bowiem, że opłatą będą objęte wszystkie autobusy, a zatem również te funkcjonujące w ramach komunikacji miejskiej.

Co więcej – projekt rozporządzenia nie został w ogóle skierowany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, co narusza obowiązek wynikający z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 maja 2005 roku o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.

Oznacza to wadę prawną, uprawniającą do podjęcia kroków mających na celu stwierdzenie wadliwości przedmiotowego rozporządzenia. Stosowny wniosek w tej sprawie złożony zostanie do Trybunału Konstytucyjnego.

W związku z powyższym oczekujmy od Pana Premiera wyjaśnienia przyczyn wskazanych wyżej uchybień oraz zaproponowania konstruktywnego rozwiązania zasygnalizowanego problemu. Zdecydowanie najlepszym z nich byłoby wprowadzenie zmian w wymienionym na wstępie Rozporządzeniu Rady Ministrów, umożliwiając zwolnienie z opłat podmiotów realizujących transport zbiorowy (bez względu na ich status). Podstawą do zwolnienia byłoby realizowanie zadań zgodnych z  gminnymi planami zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w zakresie przewozu pasażerskiego.

Załączniki:
Pobierz ten plik (Oplaty_Drogowe_Protest.pdf)Pełna treść listu351 kB
Wt., 5 Lp. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: