Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rezerwa subwencji oświatowej – propozycje korekty podziału

Rezerwa subwencji oświatowej – propozycje korekty podziału fotolia.pl

ZPP proponuje: dofinansowanie do uruchamiania gabinetów medycyny, zmiany zasad wnioskowania w przypadku remontów obiektów oraz abolicję za rok 2010.

W trakcie spotkania strony samorządowej KWRziST Związek Powiatów Polskich zgłosił wniosek o zmianę zasad rozdysponowywania rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej dla gmin, powiatów i województw. Szczegóły propozycji przedstawione zostaną podczas najbliższego posiedzenia Zespołu Edukacji, Kultury i Sportu KWRziST.

Po pierwsze proponujemy zmodyfikowanie kryteriów podziału rezerwy  na dofinansowanie wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne pomieszczeń oddanych w obiektach oświatowych nowo wybudowanych lub pomieszczeń adoptowanych czy wynajmowanych.

Obecnie samorząd może ubiegać się o dofinansowanie w ramach tego kryterium, mając możliwość wnioskowania w dwóch okresach, w zależności od terminu oddania obiektu.

Pierwszy termin złożenia wniosku minął 29 kwietnia br., dla obiektów oddanych do użytku w okresie od 1 września do 31 grudnia 2010 r. oraz w pierwszym kwartale 2011 r.

Drugi termin do 30 września br. dla obiektów oddanych do użytku w drugim i trzecim kwartale 2011 r. Przy czym wnioskować może tylko ta JST, która spełnia warunek finansowy – w ub. roku wykonanie wydatków bieżących na zadania oświatowe było u niej nie niższe niż przekazana w 2010 r. z kwota części oświatowej subwencji ogólnej i dotacji na zadania bieżące z zakresu oświaty i wychowania oraz edukacyjnej opieki wychowawczej.

Propozycja Związku Powiatów Polskich dotyczy inwestycji oddanych przez samorząd w 2010 roku, ale przed 1 września. Nie ma powodu, aby eliminować samorządy z dofinansowania przedsięwzięć, które oddały do użytku w pierwszych dniach roku szkolnego 2010/2011, tylko dlatego, że stosownego wniosku nie złożyły w roku 2010 (była taka możliwość, ale termin składania wniosków nie był najszczęśliwszy - mijał 30 września 2010r., dla projektów zrealizowanych w II i III kwartale 2010r. Czyli, można było dokonać odbioru prac w ostatnim dniu III kwartału i tegoż samego dnia należało przełożyć wniosek!).  Tak było w roku 2010 i to samo rozwiązanie przyjęto na rok bieżący. Taki termin odpowiada administracji rządowej, która tłumaczy się, że jego wydłużanie nie pozwoli na uruchomienie środków z rezerwy (ministerstwo finansów przyjmuje wnioski w tej sprawie do połowy października, tak aby zdążyć z wszystkimi procedurami rozliczeń do końca roku). To jest argument, który należy uwzględnić. Proponujemy więc aby wnioski składane do 30 września obejmowały wyłączne projekty zrealizowane w okresie od kwietnia do sierpnia (czyli tak jak to ma miejsce w zdecydowanej większości przypadków, przed rozpoczęciem roku szkolnego). Projekty zakończone w okresie od września do grudnia mogłyby uzyskać wsparcie z rezerwy, w kolejnym roku kalendarzowym.

Proponujemy także swoistą abolicję za rok 2010. Umożliwienie samorządom, które nie złożyły dotąd wniosku dotyczącego projektu zrealizowanego w 2010 roku (wszystko jedno  kiedy), aby mogły to uczynić do 30 września br.

Związek Powiatów Polskich proponuje także poszerzenie katalogu uprawnień do skorzystania z środków rezerwy, na wykonanie prac związanych z uruchamianiem, remontami i wyposażaniem gabinetów medycyny szkolnej.  Nie trzeba chyba tłumaczyć jak ważne funkcje spełniali lekarze i pielęgniarki w szkołach. Niestety, zmiany w systemie finansowania świadczeń medycyny szkolnej spowodowały w praktyce "wypłukanie" ze szkół personelu medycznego. Nastąpiło całkowite niemal załamanie systemu profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie medycyny szkolnej. Jakie są tego skutki, każdy widzi, wiec nie trzeba się nad nimi rozwodzić.

Tymczasem, w ustawie o systemie oświaty (art. 67)  znajduje się "twarde" zobowiązanie dla dyrektorów szkół: "Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej". Pomijam kwestę dlaczego ten warunek ma dotyczyć tylko szkół publicznych, ważnym jest, że winien być spełniony.

Zresztą nie chodzi tylko o same  pomieszczenia na gabinety, o wiele trudniejsze będzie znalezienie odpowiednich osób, które zechcą w nich pracować.

Ale od czegoś trzeba zacząć. Dlatego ZPP proponuje, aby samorządy mogły korzystać z środków  rezerwy subwencji oświatowej na uruchamianie, remonty i wyposażanie gabinetów medycyny szkolnej.  Przy ustaleniu maksymalnej kwoty na przygotowanie pojedynczego gabinetu (np. do 10 tys. zł, ale przecież czasem wystarczyłaby kwota o wiele niższa), można byłoby za 10 mln zł (nieco ponad 4 proc. całej rezerwy subwencji oświatowej) wyposażyć około 2 tys. gabinetów, a to byłoby już coś!

Szacuję, że w okresie 6 – 8 lat pozwoliłoby to na odnowienie infrastruktury gabinetów medycyny szkolnej, wszędzie tam gdzie są one potrzebne.

Warto!

Marek Wójcik

Sob., 28 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: