Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Formuła PPP w Warszawie: Koncesja na budowę i utrzymanie wiat przystankowych oraz innych elementów wyposażenia

Formuła PPP w Warszawie: Koncesja na budowę i utrzymanie wiat przystankowych oraz innych elementów wyposażenia .

Warszawa jako największe polskie miasto i stolica kraju doskonale rozwinęła transport publiczny na trzech poziomach: mieszkańcy mogą poruszać się metrem, tramwajami i autobusami. W ramach przygotowań w 2007 r. rozstrzygnięto ogłoszony przez miasto konkurs na projekt wiaty przystankowej, gotowy do wykorzystania w postępowaniu. Nowe wiaty przystankowe, które powstały w ramach PPP stanowią ujednolicone elementy przestrzeni publicznej. Dzięki inwestycji mieszkańcy codziennie korzystają z nowoczesnych, oświetlonych wiat, które spełniają też funkcję nośników reklamy zewnętrznej.

Wstępny projekt umowy koncesji i przedsięwzięcia dotyczącego wiat w Warszawie został przygotowany w 2008 r. Następnie 2009 r., nastąpiła zmiana przepisów o koncesji i dopiero w 2010 r. powołano międzywydziałową komisję do przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji. W efekcie 10 maja 2010 r. ogłoszono postępowanie o udzielenie koncesji. Postępowanie poprzedzono szczegółowym rozeznaniem rynku, aby prawidłowo określić warunki brzegowe. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyło 5 firm. Po etapie negocjacji ostatecznie wybrano dwóch oferentów – AMS i Clear Channel. W listopadzie 2012 r. ogłoszono wybór najkorzystniejszej oferty. Umowę na okres 106 miesięcy podpisano w maju 2014 r. W ciągu kolejnego roku powstał pierwszy prototyp wiaty, tzw. „konkursowej”. Naczelną zasadą w opracowywanych projektach było, oprócz oczywistych warunków użytkowych, estetycznych i związanych z bezpieczeństwem, aby bieżące koszty zarządzania eksploatacją wiat były optymalne w stosunku do użytych materiałów. W wyniku takich analiz użyto materiałów droższych na etapie inwestycji, aby później łatwiej było je na bieżąco utrzymywać.

AMS potraktował projekt realizowany w Warszawie jako swoje flagowe przedsięwzięcie. Z tego powodu zdecydowano się na rozwiązania innowacyjne po to, by móc dostarczyć produkt lepszy jakościowo i trwalszy. W tym celu zmieniono materiał dachu wiaty z pleksi na klejone szkło, dodano podświetlenia belki konstrukcyjnej, wprowadzono też szereg poprawek technicznych.

W 2017 roku warszawski projekt AMS zdobył nagrodę za jakość w europejskim konkursie. Rywalizacja była spora, gdyż zgłoszonych zostało 175 projektów. To dowodzi tylko, że wysiłki obu stron partnerstwa zostały docenione.

Dzięki powołaniu specjalnego zespołu koordynacyjnego ds. montażu wiat, nie tylko znacznie skróciło czas odbioru każdej z wiat, ale też przyczynił się do sprawnego ich zamontowania. Wiaty przystankowe standardowo montowane są w nocy, w ciągu kilku godzin, tak aby nie zakłócać ruchu pasażerskiego. Dodatkowo czasem montaż wymagał odłączenia części trakcji tramwajowej ze  względów bezpieczeństwa. Przedstawiciele ZTM podkreślali, że AMS dobrał takiego wykonawcę, który zapewnił sprawny i bezpieczny montaż na każdym przystanku, a w przedsięwzięciu o tak dużej skali trudności nie zanotowano ani jednego wypadku.

Po końcowym odbiorze wiata jest sprzedawana przez AMS miastu, a koncesja udzielana jest na użytkowanie i czerpanie korzyści z powierzchni reklamowych oraz zarządzanie. Nie ma wówczas zastosowania podatek od nieruchomości. Dodatkowo, wiaty stanowią majątek miejski, a opłaty za eksploatację wiat są wydatkiem bieżącym podmiotu publicznego. Za oświetlenie wiat AMS płaci miastu stawkę ryczałtową. Przyłącze oświetlenia wiaty pochodzi z najbliższego słupa oświetlenia ulicznego.

W warszawskim projekcie wykonanym w formule partnerstwa publiczno-prywatnego imponuje skala przedsięwzięcia – zamontowano bowiem 1580 wiat, a to z kolei przekłada się na 1580 inwestycji budowlanych.

Więcej o tej inicjatywie w filmie dostępnym tutaj.

Pt., 6 Gr. 2019 0 Komentarzy Dodane przez: Małgorzata Orłowska