Związek Powiatów Polskich, Związek Miast Polskich i Śląski Związek Gmin i Powiatów zapraszają swoje samorządy członkowskie do udziału w Grupach Wymiany Doświadczeń w zarządzaniu usługami.
Jest to kolejny etap projektu pt. „Przygotowanie koncepcji Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP)” realizowanego przez wspomnianych partnerów samorządowych wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji (lider projektu) oraz Głównym Urzędem Statystycznym (koordynator metodologiczny).
System ma powstać do końca 2020 roku, a jego celem ma być umożliwienie:
- władzom samorządowym monitorowania kluczowych dla przedsiębiorców i obywateli usług publicznych pod kątem ich ilości, jakości, dostępności i efektywności kosztowej;
- prowadzenia porównań osiąganych wyników ze wskaźnikami innych jednostek z całego kraju (benchmarking), a w rezultacie poprawę jakości i dostępności świadczenia usług publicznych świadczonych przez JST.
Wszystko to ma się odbyć przy zmniejszeniu obowiązków sprawozdawczych, gdyż w tworzonym systemie mają być szerzej wykorzystywane dane z istniejących rejestrów administracyjnych.
W maju br. ukończony został I etap realizacji projektu, podczas którego została opracowana i przyjęta przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego koncepcja ogólna Systemu Monitoringu Usług Publicznych.
W kolejnym etapie - do sierpnia 2018 roku - ma powstać I część systemu, obejmująca następujące obszary: (1) zarządzanie nieruchomościami (komunalny zasób mieszkaniowy, lokale użytkowe i nieruchomości gruntowe), (2) drogownictwo i transport, (3) ochronę środowiska (m.in. usługi wodno-kanalizacyjne oraz odbiór i gospodarkę odpadami), (4) podatki i opłaty lokalne, (5) inwestycje i budownictwo, (6) geodezję i kartografię.
Zasadniczym celem prac będzie określenie zakresu usług poddawanych monitoringowi w każdym obszarze, wypracowanie zestawu wskaźników dla monitorowania, zbadanie dostępności danych i określenie źródeł tych, które nie są zbierane lub nie są udostępniane.
System monitoringu usług publicznych świadczonych przez samorząd terytorialny nie może powstać bez czynnego udziału praktyków samorządowych, którzy w oparciu o własne doświadczenia będą w stanie najlepiej określić zakres potrzebnych informacji.
Dlatego teraz potrzebne jest zaangażowanie grupy jednostek samorządu o różnej wielkości i charakterystyce z terenu całego kraju, które - współpracując w Grupach Wymiany Doświadczeń poświęconych poszczególnym usługom - wniosą swój wkład w powstanie SMUP, tzn. podzielą się swoimi dobrymi doświadczeniami w zakresie organizacji świadczenia tych usług oraz ich monitorowania. Dzięki temu, jednostkom tym będzie też łatwiej skorzystać z systemu SMUP dla celów poprawy zarządzania usługami, kiedy zacznie on już formalnie funkcjonować.
Zainteresowane gminy. miasta i powiaty zapraszane są do uczestnictwa w tych pracach poprzez zgłoszenie się do wybranych Grup Wymiany Doświadczeń, gdzie byłyby reprezentowane przez co najmniej 2 osoby:
- praktyka z doświadczeniem w zarządzaniu daną usługą z poziomu kierownictwa urzędów (z-cę prezydenta /burmistrza/starostę/członka zarządu) lub kierownika średniego szczebla (np. naczelnika wydziału, kierownika referatu, dyrektora jednostki organizacyjnej / zakładu budżetowego, prezesa spółki samorządowej) oraz
- osobę bezpośrednio zaangażowaną w dostarczanie danej usługi, jej sprawozdawanie i analizowanie.
W załączniku nr 1 znajduje się lista 10 Grup Wymiany Doświadczeń, do których zapraszamy. Dla pięciu grup praca zacznie się na przełomie sierpnia i września 2017, dla dalszych pięciu w listopadzie 2017. Każda z grup GWD spotka się w okresie 10 miesięcy pięć razy (średnio raz na dwa miesiące, przez dwa dni), komentując i recenzując z perspektywy praktyków samorządowych dokumenty przygotowane przez ekspertów projektu i przedstawicieli GUS, sprawdzając dostępność danych na terenie własnej jednostki i analizując własne usługi według wspólnie wypracowanych wskaźników. Spotkania będą się odbywać głównie w siedzibach JST członków Grupy, co pozwoli na wymianę doświadczeń w zakresie metod dostarczania tych usług.
Budżet projektu przewiduje pokrycie kosztów zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu uczestników spotkań GWD. Obowiązki JST uczestniczących w danej GWD będą polegały głównie na:
- wskazaniu i zapewnieniu możliwości udziału w spotkaniach GWD specjalistów - praktyków samorządowych,
- weryfikacji dostępności danych w danej dziedzinie usług w swojej JST, analiza własnych danych;
- organizacji jednego dwudniowego spotkania GWD w swojej siedzibie, wraz z prezentacją własnych doświadczeń w danym obszarze usług publicznych.
Decyzję o zakwalifikowaniu do GWD podejmie Komitet Sterujący projektu SMUP.
Osoby zainteresowane udziałem muszą wypełnić załączony formularz zgłoszeniowy oraz przesłać go, w terminie do 30 czerwca 2017 r., pocztą elektroniczną w formie skanu do kierownika projektu SMUP w Departamencie Administracji Publicznej MSWIA – p. Marka Śliwińskiego, adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wszelkich informacji na temat organizacji pracy grup udzielają przedstawiciele stowarzyszeń:
- Tomasz Potkański, z-ca dyr. Biura ZMP, tel. 669 161 616, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Grzegorz Kubalski, z-ca dyr. Biura ZPP, tel. 607 107 114, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Witold Magryś, kier. działu projektów w Biurze ŚZGiP tel. 601 888 453, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.