Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Eurobarometr o młodzieży

Eurobarometr o młodzieży fotolia.pl

Mobilność pracowników w Unii Europejskiej wynosi zaledwie 3 proc. Najnowsze badania Eurobarometru „Mobilna młodzież” wskazują, że ten stan może się zmienić. Młodzież jest znacznie bardziej mobilna, chętnie wyjeżdża za granicę, zdobywa nowe umiejętności i nie boi się podejmować ryzyka.

Ponad połowa (53 proc.) młodych Europejczyków  wyraża gotowość podjęcia pracy w innym kraju europejskim. 28 proc. z nich preferuje krótszy pobyt za granicą w celach zarobkowych. Pracą poza swoją ojczyzną częściej zainteresowani są mężczyźni  (56 proc. w porównaniu z 49 proc.); ponadto odsetek ten jest większy w grupie wiekowej 15–19 lat niż wśród osób w wieku 30–35 lat (63 proc. w porównaniu z 42 proc.).  Karierę zawodową za granicą, częściej rozważają osoby posiadające wykształcenie wyższe.

31 proc. Polaków chce pracować za granicą przez jakiś czas, 27 proc. jest w stanie wyjechać na dłużej, zaś 39 proc. nie chce mieszkać poza krajem.  Swoje życie, miejsce zamieszkania oraz pracę łączą z krajem ojczystym Turcy (70 proc. nie chce pracować za granicą), Włosi (53 proc.) i Holendrzy (53 proc.).

14 proc. młodych Europejczyków odbyło część studiów lub szkolenia za granicą. Osoby, które uczyły się za granicą, częściej podejmują pracę poza swoim krajem po zakończeniu studiów. Jeden na siedmiu młodych Europejczyków (14 proc.) deklaruje, że przebywał za granicą w celach związanych z kształceniem lub szkoleniem (obejmuje to osoby, które przebywały za granicą w momencie przeprowadzania badania). Odsetek wahał się od 3 proc. w Turcji do 39 proc. na Cyprze i 41 proc. w Luksemburgu. 65 proc. respondentów korzystało z prywatnych środków w celu sfinansowania wyjazdu w celach edukacyjnych.

Młodzi ludzie uważają, że najważniejszą korzyścią z wyjazdu za granicę w celu kształcenia lub szkolenia, są bardzo cenione przez pracodawców umiejętności ogólne, takie jak poprawa znajomości języka obcego, świadomość kulturowa, zdolności dostosowawcze i umiejętności interpersonalne. W 18 z 31 badanych krajów największy był odsetek respondentów, którzy uznali poprawę znajomości języka obcego za najważniejszą, lub drugą, co do znaczenia, korzyść z pobytu za granicą.

Znaczna większość młodych Europejczyków nie wyjeżdżała za granicę w celach edukacyjnych. Najczęstszym powodem był brak środków i wysokie koszty pobytu za granicą (33 proc.) Jedna czwarta wskazała na przyczyny rodzinne.

43 proc. młodych Europejczyków zadeklarowało, że w przyszłości chciałoby założyć własną firmę. Odsetek ten był znacznie wyższy wśród osób w wieku 15–19 lat (50 proc.) niż osób w wieku 30–35 lat (34 proc.) oraz u osób posiadających wykształcenie lub szkolenie zawodowe albo wykształcenie wyższe. 6 proc. respondentów powiedziało, że już ma własną firmę. Odsetek młodych osób zainteresowanych założeniem własnej firmy był najwyższy w Bułgarii (74 proc.), a najniższy we Włoszech (27 proc.). Podawane przyczyny braku chęci założenia własnej działalności gospodarczej były różne, ale jeden na siedmiu respondentów zadeklarował, że jest to zbyt ryzykowne, a 13 proc. uznało, że byłoby to zbyt skomplikowane.

Prawie połowa (46 proc.) młodych Europejczyków działa w klubie sportowym, klubie młodzieżowym lub organizacji młodzieżowej albo kulturalnej. W Polsce odsetek ten jest najniższy, zaledwie 26 proc. młodych ludzi angażuje się w taką działalność, najwyższy jest w Holandii (68 proc.). Jedna czwarta młodych Europejczyków (24 proc.) angażuje się w zorganizowaną działalność  wolontariacką,  w Polsce tylko 16 proc.
Osiem na dziesięć młodych osób (79 proc.) powiedziało, że w ciągu ostatnich trzech lat głosowało w wyborach na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym lub europejskim. W tej kwestii młodzi Polacy są bardzo aktywni, 90 proc. poszło oddać głos w wyborach. Ponad połowa litewskiej młodzieży (52 proc.) nie głosowała w wyborach.

Do celów badania Eurobarometru „Mobilna młodzież” między 26 stycznia, a 4 lutego 2011 r. przeprowadzono rozmowy telefoniczne z 57 tys. młodych Europejczyków. Sekcja dotycząca kształcenia, szkolenia, mobilności i zatrudnienia objęła grupę wiekową 15–35 lat z państw członkowskich UE-27 oraz Chorwacji, Islandii, Norwegii i Turcji. Sekcja dotycząca udziału młodzieży w życiu społecznym objęła osoby w wieku 15–30 lat w 27 państwach członkowskich UE.

Cały raport dostępny jest na stronie: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/flash_arch_329_315_en.htm#319a

Pon., 23 Mj. 2011 0 Komentarzy Dodane przez: Barbara Łączna