Teza zawarta w tytule wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach. W omawianej sprawie Prezydent Miasta w cenniku stanowiącym załącznik do zarządzenia w sprawie ustalenia opłat za usługi o charakterze użyteczności publicznej zróżnicował opłaty za przyjmowanie poszczególnych rodzajów odpadów, wprowadzając osobną stawkę dla Miasta będącego jedynym udziałowcem spółki prowadzącej działalność w tym zakresie oraz osobną dla pozostałych podmiotów, zaś przewidziane ceny dla pozostałych podmiotów były wyższe od cen ustalonych dla Miasta w zakresie od 18% do 249%. Wojewoda stwierdził nieważność tego zarządzenia, a WSA przychylił się do tego stanowiska.
Wojewódzki Sąd zdecydowanie podkreślił kwestię odrębności prawnej, organizacyjnej i finansowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz jej samodzielność w relacji do wspólników spółki. Taką odrębność zapewniają spółce z ograniczoną odpowiedzialnością regulacje prawne nawet wówczas, gdy jedynym udziałowcem spółki jest gmina, czego także nie wyłączają wynikające z ustawy o gospodarce komunalnej wymogi dotyczące spółek utworzonych z udziałem jednostki samorządu terytorialnego (czyli głównie wymogu działania rady nadzorczej) – stwierdził WSA. W ocenie Sądu oznacza to, że żaden przepis prawa nie uprawnia organów gminy do wykorzystywania posiadanych kompetencji władczych do bezpośredniego ingerowania w działalność takiej spółki, funkcjonującej według zasad cywilnoprawnych (Kodeks cywilny, Kodeks spółek handlowych), nawet jeżeli gmina jest jedynym wspólnikiem takiej spółki. Jak wskazał WSA, gmina może wpływać na losy założonej spółki i kierunki jej działalności tylko jako udziałowiec, w granicach przysługujących jej z tego tytułu praw. Nie zmieniła tego stanowiska Sądu m.in. podnoszona przez Miasto kwestia kilkukrotnego dokapitalizowywania tejże spółki.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 18 czerwca 2020 r., II SA/Ke 427/20
Źródło: CBOSA