Znaczny spadek dochodów samorządów gminnych już w 2021 roku może doprowadzić do zablokowania możliwości wyodrębnienia planowanych wcześniej środków finansowych z budżetu gminy, a co za tym idzie, uniemożliwi realizację zadań z funduszy sołeckich. W związku z powyższym Związek Gmin Wiejskich RP przesłał propozycję zmian w ustawie o funduszu sołeckim.
Pisemne przedłożenie proponowanych zmian było też podyktowane wynikającymi z panującej epidemii ograniczeniami organizacji spotkań, w tym sesji rady gmin. Związek zaproponował następujące zmiany do ustawy z dnia 21 lutego 2014 roku:
- Przywrócenie terminu na zawieszenie lub utworzenie funduszu sołeckiego na 2021 r., w terminie co najmniej do końca października 2020 r. – zmiana do art. 2 ust. 2.
- Zniesienie obowiązku podejmowania corocznie uchwał o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu na kolejny rok.
- Zmianę obliczania kwoty bazowej od dochodów własnych:
- zmianę w art 3 ust. 1 określenia Kb - kwoty bazowej jako wykonanych dochodów bieżących własnych gminy tj. po odjęciu dotacji, subwencji oświatowej i środków z budżetu Unii Europejskiej, a nie jak teraz wykonanych dochodów bieżących gmin, co pozwoli wydzielać środki na zadania dla sołectw z dochodów, którymi gminy mogą swobodnie dysponować, a nie dzielić środki, które na mocy przepisów i umów zostały przekazane gminie na określone cele i na nic innego nie można ich przeznaczyć.
- Rozszerzenie zapisów ustawy o funduszu sołeckim o procedury obejmujące: sytuacje zakazu organizacji zebrań wiejskich w przypadkach i terminach określonych ustawą, brak możliwości podejmowania uchwał w czasie epidemii przez zebrania wiejskie i rady sołeckie.