Tytułową konkluzję można wyprowadzić z niedawnego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Dlaczego?
Według WSA wszelkie błędy i wady dokumentacji obciążają wnioskodawcę – i brak jest podstaw prawnych do żądania od instytucji zarządzających, aby interpretowały wątpliwości na korzyść wnioskodawcy. Sąd podkreślił przy tym, że korzystanie z dotacji unijnych nie jest obowiązkowe – i dlatego podmiot, który zamierza z dofinansowania skorzystać winien dostosować się do zasad udzielania pomocy i wypełnić wszystkie wymogi wynikające z dokumentacji konkursowej. Jak wskazał WSA, rola organu sprowadza się zaś do kompleksowej oceny wniosku i nie ma prawa wkraczać w meritum, zmieniać zapisów wniosku, modyfikować ich w sposób umożliwiający uzyskanie przez wnioskodawcę dofinansowania, domniemywać treści z wniosku nie wynikających – wbrew jego zapisom. Takie działanie organu naruszałoby bowiem zasady uczciwej konkurencji i dawałoby podstawę do postawienia zarzutu uchybienia obowiązkowi bezstronności – orzekł Sąd.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 11 lutego 2020 r., III SA/Łd 860/19
Źródło: CBOSA